Reflektorfényben

RÁVILÁGÍTUNK A LÉNYEGRE

Marketing

7 dolog, amit eddig nem tudtál a közösségi finanszírozásról

– vallja Cameron Cushman marketingszakértő, akinek az entrepreneurship.org-on találkoztunk a témával kapcsolatos észrevételeivel.

Ledönti a korlátokat

Az induló vállalkozásoknak manapság több korlátot is le kell küzdeniük az indulótőke megszerzéséhez. Gyakran nehéz rátalálni a megfelelő bankra, kockázatitőke-befektetőre vagy csendestársra. Akinek a hivatalos út végeláthatatlanul hosszúnak tűnik, általában az ismeretségi körében érdeklődik, hogy ki tud esetleg ajánlani valakit, aki anyagilag támogatná a kezdeményezést. A közösségi finanszírozás viszont a feje tetejére állítja ezt a szemléletet, hiszen felforgatja a hagyományos szerepeket. A puszta tény, hogy bárki beszállhat az üzletbe – akár a világ másik feléről is, minimális összeggel – olyan új modellt testesít meg, ami elképesztő hatással lehet a gazdaság jövőjére.

Háromféle létezik belőle

Leggyakrabban a projektközpontú közösségi finanszírozásról hallunk, aminek legismertebb platformjai a Kickstarter és az Indiegogo. Ezeknél a közösség támogatásáért cserébe felajánlanak valamit – többnyire terméket vagy szolgáltatást. Másik fajtáját a napjainkban sajnos nem ritka adósságcsapda hívta életre: a cég hitelt kap a közösség tagjaitól, ami merőben más jogokkal és kötelezettségekkel jár, mint például egy banki kölcsön. A harmadik fajta közösségi finanszírozás pedig a hagyományos részvény- és tulajdonrészpiac alternatíváját jelenti, mivel a támogatásért azokra lehet szert tenni.

Fel kell rá készülni

Egy közösségi finanszírozási kampány elindítása nem csupán két kattintás. Már előtte tisztában kell lenni azzal, hogy nagyjából kik fognak segíteni a vállalkozás kialakításában. Érdemes alaposan végiggondolni a termék vagy a szolgáltatás célközönségét, elvégre még az is előfordulhat, hogy a családi összejövetelek alkalmával mindig nagyon vicces nagybácsi látja meg a potenciált az ötletben. A leendő bázis felmérésére akár online kérdőíves piackutatás is hasznos lehet.

Olyan, mint egy réteges sütemény

A közösségi finanszírozás nemcsak a tőkefelhalmozásról szól, hanem arról is, hogy a leendő célközönség tagjai tetszésüket fejezzék ki az ötlettel kapcsolatban, és egyáltalán tudomást szerezzenek róla. Egy ilyen kampány ráadásul próbára teszi a marketingstratégiát, valamint segít begyűjteni az első elkötelezett híveket – így nem anyagi értelemben is rengeteget tehet hozzá a vállalkozás sikeréhez. A pénz szinte csak hab a tortán!

Fontos a megfelelő platform

Ma már lépten-nyomon közösségi finanszírozási kampányokhoz kitalált felületekbe botlunk. Nem muszáj a legnépszerűbbekre hagyatkozni, vagy éppen arra, amelyik bejött a szomszédnak. Sokkal lényegesebb, hogy a vállalkozáshoz illő platformot találjunk, ami szakosodhat akár a megfelelő iparágra, de lehet általános is. Persze, ez attól függ, hol tudjuk a leghatékonyabban elérni a potenciális befektetőket.

Érdemes hallgatni a tanácsokra

Közösségi finanszírozási kampány indítása előtt célszerű keresni valakit, aki csinált már hasonlót. Az illető elmesélheti, melyik felületet választotta és miért, mik voltak a legfontosabb észrevételei a tervezési és a kivitelezési fázisban, illetve utólag másként alakítana-e valamit. Azt se felejtsük el megkérdezni tőle, hogy az előzmények fényében vállalkozna-e újabb közösségi finanszírozási kampányra, hiszen ez mindent elmond a tapasztalatairól.

Nem varázsszer

Ha a várakozásoknak megfelelően sikerül szert tenni a vágyott összegre, még nem jelenti automatikusan azt, hogy a vállalkozás máris sikeres lesz. Ettől még fejleszteni kell a terméket vagy a szolgáltatást, intézni a szokásos vezetői feladatokat, és meggyőződni arról, hogy a munkatársak is hasonló elkötelezettséggel dolgoznak.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.