Reflektorfényben

RÁVILÁGÍTUNK A LÉNYEGRE

Marketing Tech

7 tipp a vonzó webszövegért

Csodaablak
Képzelje el, hogy egy leendő ügyféllel pont egy megállót utazik együtt a metrón. Ennyi ideje van arra, hogy bemutatkozzon, és elmondja, miért érdemes Önt választania. A feladat, hogy be kell juttatni egy üzenetet partnerünk elméjébe. Amikor elkezdünk beszélni egy ismeretlennel, akkor kinyílik egy csodaablak. A férfiak 30, míg a nők 45 másodpercig figyelnek ránk. Ennyi időnk van, hogy eljuttassuk üzenetünket a másik félhez.

A cím is ilyen, röpke másodpercek alatt kell emlékezetesnek és érdekesnek lennie.
Sőt, nem csak érdekes, hanem magával ragadó, az érzésekre, az alapvető ösztönökre ható mondatra van szüksége. Nem véletlen, hogy a nagy magazinok is profikat alkalmaznak a címlap szövegezésére… Csapjon le minden jó tippre, ügyes fogásra, amivel lecsaphat a potenciális vevők figyelmére, és megszerezheti őket a versenytársak orra elől.

7 tipp a tekinteteket vonzó címért

1. A figyelemfelkeltő cím

Elterjedt tévhit, hogy a szöveg címének össze kell foglalnia a tartalmat. Hiszen a webszöveg, hírlevél nem tudományos könyv, ezért Önnek sem kell ragaszkodnia az iskolás elvekhez.
A cím feladata, hogy megfogja az olvasót. Ez az első dolog, amit meglát a cikkből, ez alapján dönti el, érdekli-e az, amit Ön mondani szeretne. Gondoljon bele abba, hogy az újságok címlapján milyen figyelemfelkeltő címeket látni, hiszen azt veszik le az olvasók a polcról, amelyik a legizgalmasabbnak tűnik.
Ha a cím nem árul el semmit a témáról, nem ösztönöz a továbbolvasásra, akkor gyakorlatilag lebeszéli vele az olvasót a folytatásról.
Használja ki a lehetőséget, szögezze az olvasó tekintetét a képernyőre, ehhez az első és legfontosabb teendő egy érdekes cím megfogalmazása.
Nem véletlen nevezik a címet a reklám reklámjának. A címmel eladhatja a szöveget, a szöveggel pedig a terméket.

2. Az érzelmek felkorbácsolása

Az emberek nagy része érzelmi alapon dönt a vásárlásról, és csak később támasztja alá logikai érvekkel a döntést. Tehát az érzelmekre ható cím megragadja az olvasó figyelmét, mert az ösztöneire hat, majd az okos érvelés a szövegben megerősíti abban, hogy jó volt a megérzése. Például a „Fogyj 10 kilót 6 hét alatt” címsor helyett használhatja a „Legyél 10 lusta kilóval könnyebb’ vagy a „Légy 10 egészségtelen kilóval könnyebb” szlogent.

3. A szenvedés-élvezet szabály

Remekül teszi, ha a szövegben a megoldásra nagyobb hangsúlyt fektet, mint a problémára. Azonban nem árt, ha a figyelem megszerzéséhez a címben a negatívumra, a problémára koncentrál. A lehetséges rossz esemény képzete erősebb érzelmeket vált ki, mint a megoldás maga.
A szenvedés-élvezet szabály szerint az ember mindig a szenvedéstől, fájdalomtól igyekezik távolodni, vagy az élvezetet kívánja elérni. A kettő közül az erősebb igény a szenvedés elkerülése.
Ezért a leghatásosabb címsorok nem az élvezetet, hanem a szenvedés elkerülését emelik ki. Ha az aerobik tanfolyam hirdetésének a „Legyél vékony” helyett az „Előzd meg a kövérséget” címet adja, többen olvassák majd el az utána következő szöveget.
Miért? Lehet, hogy nem mindenkinek fontos, hogy vékony legyen, de a legtöbb ember tart az elhízástól, senki sem akar kövér lenni.
Sokszor még nagyobb eredményeket tud elérni, ha nem mondja ki a negatív következményt, de az mégis mindenki számára érthető. Ez az utalás, rejtett üzenet erősebb lehet, mint a konkrét megfogalmazás. Például az előbb említett „Előzd meg a kövérséget” helyett az „Így vigyázz az alakodra” sor magában hordozza, hogy ha nem vigyázol, gyorsan plusz kilókkal leszel nehezebb.

4. Fessen képet!

Nem mindenki ismeri azt az egyszerű trükköt, hogy a felszólítások használatával cselekvésre buzdítsa az érdeklődőt. Pedig biztosan Önnek is ismerősen csengenek a fedezd fel, találd meg, keresd meg, szerezd meg, csatlakozz felszólítások a hirdetésekből.
Ezek hatásosak is tudnak lenni, viszont sok embert idegesít, hogy a hirdetések szinte parancsolgatnak neki. Ebben az óriási reklámzajban nem engedhetjük meg magunknak, hogy egyek legyünk a sok közül. Ezért használjon minél egyedibb szavakat, ritkább, színesebb kifejezéseket. Ezért lesz jobb a „Fogj kezet leendő főnököddel!” cím, mint a „Találj munkát nálunk!” mondat. Mialatt az olvasó elképzeli a kézfogást, már meg is szerezte a figyelmét.

5. A pincér-effektus

Az orosz pszichológus, Bluma Ziegarnik pincérek tanulmányozása közben megfigyelte, hogy a függőben lévő feladatokra jobban emlékszünk, mint a kész dolgainkra. A félkész feladatok egyfajta feszültséget okoznak, a stressz emlékeztet, hogy ne felejtse el befejezni, amit elkezdett.
Ugyanígy, ha egy dolog lezáratlan, a kíváncsiságunk nem hagy nyugodni, tudni akarjuk, mi lett a vége.
A reklámszövegeknél ezt a feszültséget megteremtheti a címmel. Például, ha a „Fogyj 10 kilót 6 hét alatt” címhez hozzáadja, hogy „ezzel az 5 tippel”, továbbolvasásra sarkallja a potenciális vásárlót.
Ha a címben valami titkot, misztikumot, izgalmat rejt el, a kíváncsiság hajtja az olvasót, hogy rákattintson. Például: Ki áll a milliárdos cégek mögött? Mi Jennifer Aniston titka? 9 dolog, amit az orvosok nem mondanak el.

6. Az udvariasság gyakori baklövés

A vásárlók elvesztéséhez vezető gyakori hiba, amikor a cikk írója úgy szólítja meg a nézelődőt, mintha már eldöntötte volna, hogy vásárol tőle. Aki csak átfut a levelein, vagy végigszalad a tekintete a hirdetéseken, az nem fogja felkapni a fejét arra, hogy „Üdvözlünk!” Tehát először meg kell küzdeni a figyelemért, még ha udvariatlannak is tűnik ajtóstul rontani a házba.

7. A részletek elhintése

Nyugodtan használjon pontos számadatokat kerekítések helyett. Ezek elsőre furcsán hangzanak, ám sokkal hihetőbbek, mint a kerekített értékek. Például, mi hangzik valódibbnak: „Ezt a cipőt 300 napig hordtam”, vagy „Ezt a cipőt 286 napig hordtam”?
A nem kerek számadat kézzelfogható, pontosabbnak tűnik, ezért hitelességet sugall.

7 hasznos szempontot olvashatott a tökéletesen magával ragadó cím megalkotásához. Végül csak annyit javaslunk, nézzen rá a címre, és gondolkodjon el a következőkön. Megragadja a figyelmet a cím? Megszólítja a célcsoportot? Felébreszti a kíváncsiságukat? Érthető számukra a megfogalmazás?

Soha ne feledje, a cím kirakat, mellyel érdeklődőket szerezhet, de el is veszítheti őket.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.