Reflektorfényben

RÁVILÁGÍTUNK A LÉNYEGRE

Jog

Cégalapítás Horvátországban – lépésről lépésre

2013. július 1-jén Horvátország belépett az Európai Unióba 28. tagállamként. Ez mindenképp egyszerűbbé teszi az áruforgalmat, de sokan a cégalapítás mellett döntenek horvátországi terjeszkedésük érdekében. Közvetlenül az EU-s csatlakozás után sok cég választotta Horvátországot üzleti terjeszkedésének állomásaként. Kis- és középvállalkozók sokasága próbálkozott partnereket találni, akik által árujuk és szolgáltatásuk betörhet az „új piacra”. Az utóbbi időben egyre többen döntenek a cégalapítás mellett, hiszen a tapasztalatok azt mutatják, hogy horvátországi cégként könnyebb a helyi piacot meghódítani.

Ki, mennyiért és mennyi idő alatt? Ezek a leggyakrabban feltett kérdések.

Ki alapíthat céget Horvátországban?

Külföldi jogi vagy természetes személy Horvátországban céget jegyezhet be. Ezt önállóan is megtehetik, de tanácsos ügyvéd segítségét igénybe venni, ami mindenképp lerövidítheti a folyamatot.

Mennyibe kerül a cégalapítás? 

A kiadás egyszerűsített kft esetében kb. 400.000 Ft; kft esetében 1,3 millió Ft (ebből 800.000 Ft a törzstőke). Könyvelő igénybevétele havonta 700 kuna, azaz 28.000 Ft.

Mennyi időbe telik a cégbejegyzés?

A cégalapítás folyamata kb. 1 hónapot vesz igénybe. Természetesen vannak speciális esetek, amikor külön engedélyeztetést igényel a tevékenysége miatt és ez időigényesebb, de arra is volt példa, hogy két hét alatt lebonyolódott egy cégalaptás.

Cégformák

Személyek által létrehozott társaság: közkereseti társaság (kkt), betéti társaság (bt), valamint gazdasági érdekközösség (mely önálló gazdasági tevékenységet nem folytathat, tagjai nevében kötelezettséget nem vállalhat, jogi szempontból a kkt-hez áll legközelebb)
Tőke társaság: korlátolt felelősségű társaság (kft) és részvénytársaság (rt).

Lépésről lépésre

Cégnév meghatározása: A törvény szabályozza a cégnév használatát és védelmét. Ellenőrizni kell, hogy a név már be van-e jegyezve és azt is, hogy a név formája és elemei megengedettek-e.
Közjegyzői hitelesítés: A következő dokumentumok hitelesítése szükséges: Cégbírósági bejegyzési kérelem, alapító okirat, a vezető tisztségviselők megválasztásáról szóló dokumentum, a céget képviselő személyek nyilatkozata, hogy elfogadják a jelölést, az igazgatók és a vezető tisztségviselők aláírás-mintája,a felügyelő bizottság (ha van ilyen) tagjainak aláírás-mintája,az ügyvezető/k (ha van/nak ilyen/ek) kinevezéséről szóló dokumentum és aláírás-minta/juk, a társaság székhelyéről szóló döntés.
Cégbíróság: A közjegyző altal hitelesített dokumentumokon kívül a következő horvát nyelvű dokumentumokat kell benyújtani a HITRO.HR szolgálatnál vagy a cégbíróságnál: a társaság alapító tagjainak felsorolása, a céget képviselő személyek nevének felsorolása, a felügyelő bizottság (ha van ilyen) tagjainak felsorolása, amennyiben idegen nyelvű elnevezése van a cégnek, akkor ennek indoklása, a bírói eljárási költség befizetését (melyet a FINA irodáiban lehet teljesíteni) igazoló dokumentum, az alaptőke befizetését bizonyító dokumentum, a HITRO.HR irodáiban átvehető az un.”RPS” űrlap, melyen kérvényezni kell a Statisztikai Hivatalnál a tevékenységi kör szerinti nomenklatúra-szám (a magyar TEÁOR-hoz hasonló szám), illetve az adószám megadását.
Pecsét készítése: A cégbírósági bejegyzés és az adószám birtokában elkészíthető a vállalat pecsétje.
A cég és alkalmazottak bejelentése: A cégbírósági bejegyzés és az adószám birtokában elkészíthető a vállalat pecsétje. Ekkor kell bejelentkezni az adóhatóságnál, illetve az alkalmazottakat bejelenteni az egészség-, és a nyugdíjbiztosítónál.
Számlanyitás: A horvát Fizetésforgalmi törvény szerint a cégnek több banknál is lehet számlája, de meg kell határozni a fő számlavezető bankot. Egy banknál az alaptevékenységre csak egy számla nyitható, de minden egyes szervezeti alegység rendelkezhet saját számlával is akár ugyanannál a banknál, és különleges rendeltetésű számlák is nyithatók.

Ha valaki úgy érzi, mégsem szeretne elveszni a folyamat útvesztőiben, mindenképp ajánlatos tapasztalt szakemberekhez forulni, első lépésként például a Kárpát Régió Üzleti Hálózat eszéki irodájához, ahol részletesebb információkkal és tanácsokkal látják el az érdeklődő ügyfeleket

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.