Reflektorfényben

RÁVILÁGÍTUNK A LÉNYEGRE

Gazdaság

Családban marad…

Családban marad…

Rivaldafényre vágynak, és a friss végzősökre panaszkodnak a családi vállalkozók

Nagyobb mértékben nőttek tavaly, viszont kevésbé nemzetköziek a romániai családi cégek, mint a nemzetközi átlag. A családtagok szerepe kisebb, a felelősségérzet magas, a kormánykritika erős.

Család vállalkozói kontextusban – a megközelítés új, ez az első ilyen tanulmány Romániában, pedig már Rockefellerék és a Peugeot óta egyértelmű, hogy a családi értékek és a vállalkozások között fontos kapcsolat van – mondta Vasile Iuga, a PwC Románia ország-menedzsere a Jelentés a romániai vállalkozóról című, Kolozsváron szervezett konferencián, melyen a Family Business Survey 2012/2013 eredményeit mutatták be.

Mitől más egy családi vállalkozás?

A családi vállalkozások döntéshozatali folyamata gyorsabb, rugalmasabb, mint egy multinacionális cégé, gyorsabban reagálnak a változásokra, könnyebben ki tudják használni a pillanattatnyi lehetőségeket. Egy családi vállalkozás esetében az alkalmazottak felelősségteljesebbek, a sikerben érdekeltek, és általában lojálisabbak. A menedzsment struktúrája általában egyszerű, mellőzi a bürokráciát. Kreatívabbak, innovatívabbak, mint a nagyobb vállalatok, a PwC szerint Kelet-Európában, Latin-Amerikában, és a Közel-Keleten 65%-uk tavaly növelte bevételeit.

A családi vállalkozók viszont számos kihívással találkoznak, az első számú gondot a tőkekorlát jelenti, ugyanis nehezen jutnak hitelhez. A felmérések azt mutatják, hogy a tehetséges munkaerő alkalmazásában is hátrányban vannak, a potenciális jelöltek ugyanis szívesebben dolgoznak a multiknak, jobb karrierlehetőséget látnak ott. A vállalkozók arra is panaszkodnak, hogy nehéz elválasztani az üzletet és a magánéletet, valamint késve szereznek tudomást a piaci információkról nagyobb társaikhoz képest. A családi üzletek esetén az öröklődés kérdése is gondot okoz, sokszor nincs kire bízni a cégvezetést.

Ismerik az erősségeiket

A Family Business Survey keretében nemzetközi szinten, 23 országból kétezer céget kérdeztek meg. A tanulmányba 120 romániai céget vontak be. Kiderült: a megkérdezett hazai családi vállalkozók 74%-a képesnek tartja magát arra, hogy újragondolja cége tevékenységét, ha a jelenlegi csődöt mondana. Ez az arány jóval meghaladja a globális átlagot, ami 47%.

A vállalkozók több mint fele válaszolta azt, hogy a döntéshozatalkor a hosszú távú célokat az azonnali célok elé helyezik. 71%-uk azt gondolja, hogy a családi KKV-k teremtik meg az ország gazdasági stabilitását, 68%-uk szerint pedig fontos szerepet játszanak a munkahelyteremtésben.

Folyamatosan nőnek

A felmérésben résztvevő cégek vezetőinek a 71%-a mondta azt, hogy a tavalyi évben növelte a forgalmát – a nemzetközi átlag 65%. 61%-uk nyilatkozta azt, hogy az elkövetkező öt évben konstans növekedést tervez, itt apró lemaradás észlelhető, a globális átlag 69%. Agresszív növekedést a családi KKV-k 13%-a tervez, stagnálást 26%-uk, a vállalkozás csökkentésén viszont senki sem gondolkozik a PwC tanulmánya szerint.

Kihívások

A külső kihívások rangsorát a családi vállalkozók számára a piaci körülmények vezetik, ezt az adózási rendszer, a versenytársak, a törvények, szabályok betartása, a valutaárfolyam, a kamatláb, az export/import-probléma, valamint a tőke hiánya követi. Sokatmondó adat, hogy míg nemzetközi szinten a családi KKV-k 9%-a, addig Romániában 42%-a panaszkodik az adózási rendszerre. A belső provokációk legfőbb forrása a személyzet megtalálása, a cég szerkezetének kialakítása, a rendelések teljesítése, a pénzbejövetelek és -kimenetelek menedzselése.

Az elkövetkező öt évre a válaszadók 81%-a jelölte meg fő gondokozóként az általános gazdasági helyzet romlását, ezt nemzetközi szinten csak kétharmad ikszelte be. A folyamatos innováció szükséglete, az árháború, a tehetségek a céghez való vonzása, a kulcsmunkatársak megtartása, a törvények betartása, valamint az öröklődés megtervezése okozhat még problémát a közeljövőben a vállalkozók szerint.


Nemzetköziesedés

A romániai családi KKV-k 15%-ának van jelenleg nemzetközi tevékenysége, ez az arány a kelet-európai, 29%-os átlag alatt helyezkedik el, jó hír viszont, hogy a megkérdezettek 12%-a tervezi, hogy a közeljövőben exportba kezd. Elsősorban Európa a cél (69%-uk esetén), Közel-Keletre mindössze a cégek 10%-a, Ázsiába 7%-a, Afrikába szintén 7%-a, Amerikába 3%-a exportálna.

A nemzetköziesedés legfőbb gátló tényezőjének a piaci versenyt nevezték meg a válaszadók, de dobogós lett a kulturális különbségből adódó félreértések veszélye, és a megfelelő partnerek megtalálása, hiánya is.


Elégedetlenek az alkalmazottak felkészültségével

A PwC kutatása szerint a romániai családi vállalkozók 58%-a elégedetlen a friss végzősök felkészültségével. Ez nem jelenti azt, hogy a megkérdezettek másik része elégedett velük, mindössze 16%-uk válaszolta azt, hogy megfelelő az egyetem padjaiból kilépők tudása.

A családtagok szerepe

A romániai családi kkv-k 84%-ában a családtagok jelen vannak a felső vezetésben, 71%-ában töltenek be valamilyen szerepet, 39%-ában nem dolgoznak a cégnek, csak társtulajdonosak, 10%-ában nem is munkálkodnak a vállalkozásban és nem is részvényesek. Globális szinten a vállalatvezetők 92%-a nyilatkozta azt, hogy van családtag a felső vezetésben.

Kapcsolat a társadalommal és kormánykritika

A felmérésben résztvevők 78%-a válaszolta azt, hogy az alkalmazottak megtartása olyan prioritás, amit nehezebb időben sem rúgna fel, 71%-uk azt érzi, hogy felelőssége van abban, hogy nőjön a foglalkoztatottsági ráta abban a gazdasági ágazatban, amelyben tevékenykedik. 67% a helyi közösség kezdeményezéseinek a támogatását is fontosnak találja.

A válaszadók 68%-a úgy látja, hogy a kormány nem tulajdonít kellő fontosságot a romániai családi vállalkozásoknak. A nemzetközi rangsorban ezzel az aránnyal Románia az utolsó előtti helyen végzett Görögország előtt. Nyugat-Európában az elismerés hiányára a vállalkozók 9%-a, Kelet-Európában 53%-a panaszkodik. A romániai megkérdezettek 84%-a várja el a kormánytól, hogy teremtsen kedvezőbb finanszírozási lehetőségeket a családi vállalkozásoknak.

Üzenet

Vasile Iuga, a PwC dél- és kelet-európai országmenedzsere szerint a Family Business Survey eredményei három fontos üzenetet közvetítenek: a gazdaságnak azt, hogy a családi vállalkozások stabilitást teremtenek a hazai gazdaságban és a növekedés motorjai, a vállalkozókat a legfontosabb kihívásokra (az alkalmazottak megtalálása és megtartása) figyelmezteti, a kormánynak pedig azt üzeni, hogy fontosabb tényezőként kell tekinteni a szférára.

A döntéshozóknál a labda

Az eseményen résztvevő Maria Grapini, a kis- és középvállalkozásokkal, turizmussal és üzleti szférával kapcsolatos ügyekkel megbízott miniszter elmondta, nemcsak az európai átlaghoz való közeledés miatt kell fejlesztenünk a kis- és középvállalkozásainkat. Ez „egy szükséglet” a hazai gazdaság számára.

A tárcavezető több szükséges lépést is felsorolt, amellyel könnyíteni szeretnék a vállalkozók, így a családi cégek életét is. Így például módosítanák a fizetésképtelenségi eljárást, hogy ne tartson három évig egy cég felszámolása, ugyanis emiatt lehetetlen egy nem működő tevékenységet abbahagyni, és a tőkével egy újba kezdeni. A miniszter elismerte, a Small Business Act európai egyezmény tíz pontjából szinte egyet sem sikerült Romániában gyakorlatba ültetni, ezen változtatni kell. Grapini arról is beszélt, hogy a vállalkozói oktatás fontos, de nem szabad elméleti szinten maradjon.

A kkv-miniszter szerint nem jó a közpolitikai megközelítés, a szabályozások csak többletköltséget teremtenek a vállalkozóknak, többféleképpen értelmezhetőek és bürokratikusak. Emellett ki kell jelenti, hogy olyan vállalkozók dolgoznak ebben a szektorban, akiknek nincs meg erre a képességük. „Miniszterként az esettanulmányok elkészítését tartom az egyik legfontosabb feladatomnak, hogy a különböző szaktárcáknál többé ne készüljenek előkészítetlen jogszabályok” – mondta Grapini, aki példaként említett egy tanulmányt, amellyel az 2014-2020-ra szóló európai uniós pályázatok dokumentálási rendszerének egyszerűsítését készítik elő.

A tárcavezető arról is beszélt, hogy az év második felében egy kkv-kat segítő csomagot vezetnek be, a támogatás egyetlen kritériuma pedig a munkahelyteremtés lesz.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.