Reflektorfényben

RÁVILÁGÍTUNK A LÉNYEGRE

Marketing

Interjú Kovács Patrikkal, a FIVOSZ elnökével

Elnök úr! A FIVOSZ példamutató következetességgel és gyakorisággal hoz létre eseményeket, valósít meg valóban tömegeket elérő projekteket. A mi tapasztalatunk az, hogy ilyen esetben sokszor más szervezetek vélt vagy valós érdekterületeit súroljuk. Hogyan kezeli ezeket az elkerülhetetlen „találkozásokat” a FIVOSZ?

A Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége a legnagyobb és az egyetlen országos hálózatú szervezet, amely egy közösségbe szervezi azokat a fiatalokat, akik már vállalkoznak, valamint holdudvarába gyűjti azokat is, akik csak vállalkozni szeretnének, de még szükségük van inspirációra és tudásra. Mivel az ifjúsági vállalkozásfejlesztés egyre komolyabb szerepet tölt be az Európai Unió országainak, így Magyarországnak a gazdaságpolitikájában, így érthető módon egyre több szervezet szeretne különféleképpen segíteni a fiatalabb generációknak.
A FIVOSZ-programok sikerének és a változatosságának „titka” tulajdonképpen éppen azokban a jó viszonyokban rejlik, amelyeket partnerhálózatunk tagjaival ápolunk. Rengeteg társadalmi szervezettel, multinacionális céggel, az Európai Unió és a magyar kormány releváns szerveivel sikerült olyan együttműködéseket kiépítenünk, amelyek segítségével több és naprakészebb tudást és információkat, valamint új trendekről, technológiákról, vagy akár a bürokrácia útvesztőinek elkerüléséről való kézzelfogható ismereteket tudunk eljuttatni a fiatalokhoz, akik hasonlóan széleskörű szakmai és közösségi támogatást máshol nem találnak.
Mivel a fiatalok munkanélkülisége elleni harc és az ifjabb generációk felvértezése, hogy a jövő meghatározó gazdasági szereplői legyenek mindenki által felismerten közös ügy, ezért szerencsére az kooperáció jellemzőbb, mint a konkurencia. Ezt kiválóan mutatja a FIVOSZ évente megrendezett legnagyobb rendezvényének, a Fiatal Vállalkozók Hetének a megmozgató ereje is. Az utóbbi években a magyar gazdasági élet legtöbb releváns szereplője megjelent a rendezvényen előadóként vagy támogatóként a kormány (NGM, HIPA, NIH), a magyar és nemzetközi civil szervezetek (KISOSZ, VOSZ, OKISZ, WEF, EuCham, AmCham), a legnagyobb piaci szereplők (MOL, MVM, Google, Fornetti, Szentkirályi, NNG, Amway, Salesforce) és a sikeres vállalkozók oldaláról is.

Az utóbbi időben egyre kevesebbet látjuk magyarországi rendezvényeken, mivel nagyon sokat utazik. Mi az oka sok külföldi útnak, és hogyan kapcsolódnak a magyar fiatal vállalkozók támogatásához?

A FIVOSZ a kezdetektől fő tevékenységének tartotta, hogy a fiatalok támogatása és vállalkozóvá válásának segítése európai és globális szinten is képviselve legyen. A korábbi években sikerrel vettünk részt számos nemzetközi fórumon és konferencián, ahol példaértékűnek tartották azt a közösségszervezési és támogatási modellt, amelyet a FIVOSZ Magyarországon létre tudott hozni. Az ifjúsági munkanélküliségi válság az utóbbi években a világ összes kontinensét érintő globális krízissé nőtte ki magát, amelyből az egyik legfontosabb kiutat a fiatalok gazdaságilag önállóvá válása jelenti. Ennek lehetőségeire és leküzdendő akadályaira a FIVOSZ évek óta igyekszik rámutatni és a megoldásokon nemzetközi partnerszervezetekkel együtt dolgozni.
A magyarországi sikereknek és a külföldi elismeréseknek köszönhetjük azt, hogy 2014-ben az Európai Unió Fiatal Vállalkozói Ernyőszervezete (JEUNE) személyemben először választott magyar elnököt. Ez a jelenleg a legnagyobb fiatal vállalkozókat összefogó szervezet Európában, melynek hálózata képes több mint 1,66 millió vállalkozó kedvű fiatalt elérni 18 országban. Jelenleg Európa fiatal vállalkozóit is képviseljük, ezért évente számos alkalommal kell nemcsak Brüsszelben tartózkodnom, hanem a világ legnagyobb globális rendezvényein közvetítjük a fiatalok hangját, és hívjuk fel a figyelmet a minket érintő problémákra. A FIVOSZ tapasztalatai már számos esetben segítették más országok fiatal vállalkozói hálózatainak fejlődését, így Erdélyben, Szlovákiában, Macedóniában, Dániában, Szerbiában és Délkelet-Ázsiában is.
A szakmai képviseleten szeretnénk új közvetlen csatornákat is nyitni azon fiatalok számára, akik szeretnék magukat a világpiacon megméretni. A FIVOSZ pontosan ezért kötött az utóbbi években együttműködést török, azeri, mexikói és fülöp-szigeteki szervezetekkel, hogy globálisan is új csatornákat nyissunk.

Sok szervezet hálózza be az országot, akik segíteni akarnak a vállalakozóknak. Némi leegyszerűsítéssel Önök is ilyenek és mi is hasonlót végzünk. A FIVOSZ tapasztalatai alapján mi az a három legfontosabb probléma a vállalkozói világban, amit megpróbálna megoldani?

Az egyik legnagyobb kihívás, amellyel mind a magyar, mind a többi európai országnak szembe kell néznie, a lakosság elöregedésének jelenségéhez köthető, ugyanis az a vállalkozói generáció, amely az 1990-es évek óta a magyar GDP és foglalkoztatottság gerincét adta 10-15 éven belül ki fog öregedni. A helyzetet nagyban nehezíti, hogy a frissebb kutatások szerint a magyar vállalkozások, elsősorban a KKV-k széles körében nincs szándék, illetve hajlandóság a generációs átörökítésre. Mind magyar, mind európai szinten egy új vállalkozói generáció létrejöttének támogatása lesz az egyik fő feladata a közeljövő gazdaságpolitikai diskurzusainak.
A generációváltás problémája mögött húzódik egy komoly társadalmi jelenség is, amelyre az ifjúsági kutatások többször is felhívták a figyelmet. Ezek szerint a mai fiatalabb generációk szélesebb rétegeit nem annyira a lázadás és újítani vágyás motorja hajtja, hanem épp ellenkezőleg egy általában céltalan, individualista, jövőkép nélküli és alacsony kockázatvállalási hajlandóságú csoportként írják le.
A harmadik hangsúlyos probléma a vállalkozói környezet, vélt és/vagy valós, negatív képe a társadalomban. Ebbe beletartoznak a társadalmi klisék és a vállalkozói tevékenység indításának jogi-bürokratikus-piaci kontextusai is.
A FIVOSZ legfőbb célja ezeken a kihívásokon enyhíteni, hogy egy új aktív és tettre kész vállalkozói generáció jöhessen létre. Szerencsére elmondhatom, hogy egyre több bíztató jelet látunk Magyarországon is. A Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége által vezetett „Vállalkozz itthon” támogatási program keretében 1222 új vállalkozás jött létre, mellyel szervezetünk 4,14%-al járult hozzá az újonnan megalapított vállalkozások számához. Kiemelten fontosnak tartjuk, hogy segítsük további vállalkozások megszületését a FIVOSZ szakértelmének és közösségének támogatásával. Minden évben egyre többen jelentkeznek az „Év Fiatal Vállalkozója” díjra, amelyet azért osztunk ki a Fiatal Vállalkozók Hete gálaestjén, hogy elérhető és követhető pozitív példákat mutassunk a fiataloknak a saját generációjukból. 2014-ben már az „Év reménysége” díjat is kiosztottuk, a rendezvényeink látogatottsága pedig minden korábbi rekordot megdöntött. Bár a fiatalok válságából vezető kiút vége még globálisan nézve is messze van, de azt már elmondhatjuk, hogy Magyarországon az utóbbi években valami elkezdődött, és erre már külföldön is odafigyelnek!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.