Reflektorfényben

RÁVILÁGÍTUNK A LÉNYEGRE

Marketing

LisKaLand – Játssz komolyan!

Liska Tibor (1925-1994) a hazai gazdasági reformot követelők egyik legmarkánsabb szereplője volt. Következetesen kereste az állam szerepének ésszerű határok között tartását és a piac önszabályozásának az érvényre jutását.
Nevét számos megjelent könyve, filmszerepei, a betiltott publikációi, fia, és hálás tanítványai sem hagyják feledni.
A Liska Tibor Szakkollégium ma az a szellemi műhely, ahol Liska szellemi hagyatéka a legjobb kezekben, a fiataloknál van.
A szakkollégium 2 évente, egy nyári táborozás keretei között, játékos formában szimulációs kísérletet tesz. Egy rendkívül körültekintően megépített informatikai rendszer ernyője alatt egy minitársadalmat hoznak létre, ahol saját pénz van, vállalkozni lehet és meg lehet tanulni a bukás keserű ízét is.

Mi a legfontosabb üzenete a tábornak a mai világunkban?

A táborral a legfőbb célunk a fiatalok vállalkozó kedvének ösztönzése. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy a generációnk merjen teret engedni a kreativitásnak, bátran kezdjen új dolgokba és valósítsa meg az ötleteit. Hosszú út vezet az elképzeléstől a sikeres vállalkozásig, de a LisKaLand könnyen megadhatja a kezdőlökést ahhoz, hogy a fiatalok a való életben is bele merjenek vágni egy vállalkozás létrehozásába.

A vállalkozók küzdelmét csak kívülről szemléltük, de úgy tűnt,  azok a sikeresek, akik a tudásukat termelésre fordították. Vagy itt is mindent a bank visz?

A táborban 2013 óta kétszintű bankrendszer működik, a központi bankot az állam (szervezők) működtetik, a kereskedelmi bankok pedig vállalkozásként vesznek részt a játékban. A megfigyelés egyébként jó, a termelő tevékenységet végző vállalkozók (éttermesek, büfések, kocsmárosok) általában előkelő helyen végeznek, de jó eséllyel indulnak a szállásadók és a nagykereskedők is. A kereskedelmi bankárok számára pedig létrehoztuk a Legjobb Bankár különdíját.

Hogyan lehet a résztvevők motivációját felkelteni, megtartani egy ilyen több napos megmérettetésben?

Úgy gondolom, hogy aki eljön a LisKaLandra, már kellően érdeklődő és motivált ahhoz, hogy kipróbálja magát a vállalkozások világában, a tábor pedig az első napon beszippant mindenkit. A résztvevők folyamatosan újabb és újabb kihívásokkal, megoldandó problémákkal kerülnek szembe, keresik a legjobb stratégiát, a győzelemhez vezető utat, és mindez olyan motiváló erővel hat, ami nem hogy erre a néhány napra, de akár a következő évekre egy saját vállalkozás elindításához is kellő ösztönzést adhat.

A táborokban barátságok, szerelmek is szövődnek, biztos így van ez itt is. A sikeres üzleti kapcsolatok együtt maradására is van példa?

Az biztos, rengeteget lehet tanulni az üzleti élet rejtelmeiről még ilyen kicsiben is. Gyakran előfordul, hogy egy-egy vállalkozást többen üzemeltetnek, így volt ez az idei LisKaLandon is. Már a táborban is hallottam több játékostól, hogy annyira megtetszett nekik a közös sütés-főzés, számolgatás, a versenytársak figyelése és stratégiaalkotás, hogy el tudják képzelni, hogy akár a jövőben is együtt dolgozzanak valamilyen hasonló projekten. A korábbi évekből is említhetnék pozitív példákat, több régebbi LisKalandor indított az elmúlt években vállalkozást, melyre saját bevallásuk szerint is nagy hatása volt a LisKaLandnak.

Láttuk a honlapot, angol verzió is található rajta. Ennek a rendkívül izgalmas játéknak van nemzetközi karrierje is?

Idén tettünk először kísérletet arra, hogy külföldi diákok felé is nyissunk, és megpróbáljuk nemzetközivé tenni a tábort. A korábbi években is volt már 1-1 külföldi LisKaLandorunk, de úgy gondoljuk, hogy az egyediségével és különlegességével ennél nagyobb nemzetközi karriert is befuthat a tábor. Az első lépéseket megtettük, reméljük, hogy két év múlva már az angol is a LisKaLand hivatalos nyelve lesz.

Köszönjük a válaszait!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.