Reflektorfényben

RÁVILÁGÍTUNK A LÉNYEGRE

Marketing

Marketing összefoglaló 2016. Április

Tovább nőtt a laptop-, az okostelefon- és a tabletpenetráció – olvasható a mediapiac.hu marketing rovatában. A Gemius évek óta kutatja a mobileszközök felhasználóinak szokásait. 2016-ban sincs ez másképp, az évente közzétett gemiusMobileTracking kutatás átfogó képet ad arról, hogy mi magyarok mit és hogyan fogyasztunk az okostelefonokon és tableteken. A 15 éven felüli magyar internetezők kétharmadának van okostelefonja, szintén kétharmaduk rendelkezik laptoppal/notebookkal. A netezők negyede tablettulajdonos. Mindhárom eszköz penetrációja nőtt 2015-höz képest, a laptopoké/notebookoké 10, az okostelefonoké 9, míg a tabletek penetrációja 1 százalékponttal. A családosokra jellemzőbb, hogy rendelkeznek a felsorolt eszközökkel. Tízből kilenc felhasználó netezik az okostelefonján, ez a tevékenység az 50 éven felüliekre kevésbé jellemző.

A világ több mint 35 országában sikeresen működő Ogilvy Public Relations ügynökség március 24-én Budapesten is megnyitotta irodáját a WPP-hez tartozó Geometry Global cégcsoport részeként – írja a mediapiac.hu. Az új ügynökség célja egyrészről az, hogy kiszolgálja a hazai piac szereplőinek klasszikus és digitális PR igényeit, másrészről, hogy a WPP hálózaton belüli, nemzetközi ügyfelek magyarországi kommunikációját támogassa stratégia gondolkodásmódjával, kreatív ötleteivel és integrált kampányok kivitelezésével.

Korántsem halottak a sajtóközlemények és a sajtóesemények sem, de egyre fontosabb lesz az azt küldő személye, hitelessége, az eddig is fontos kapcsolatok jelentősége – írja Karvalics Attila, az ArvaliCom ügyvezetője a mediapiac.hu-n. Ha nem ismerik, az újságírók jó esetben rá fognak keresni arra, aki küldte számukra az adott közleményt, háttéranyagot. Az egyre kevesebb rendelkezésükre álló idő alatt ez alapján is szelektálni fognak, mivel a hitelesség számukra is fontos. Miképp az újságírói márkák is egyre fontosabbak, mert egyre kevesebb emberre vagyunk hajlandóak odafigyelni, így a PR-osok brandje is egyre fontosabb lesz. A média azonban nem elég. A híreket ki kell terjeszteni, fel kell erősíteni. Ehhez ki kell bővíteni a hagyományos média PR eszköztárát, át kell látni, hogy a közösségi médiában, a blogoszférában kikhez érdemes eljutni. Ez lehet egy önszerveződő Facebook csoport, vagy akár egy tumblr közösség vagy egy video blogger, azaz vlogger. Nem elég már az újságírókkal kapcsolatot tartani, sokkal szélesebb lett a hírek terjesztésének közege, nyakunkon a totális hírterjesztés. Az organikus vagy „rásegített” megoldások mellett jó PPC stratégiával, célzással is elő lehet mozdítani a saját tartalmak térhódítását és akár vírussá alakítását. A reklámelutasítás és a reklámblokkoló szolgáltatások miatt is egyre fontosabb lesz a hagyományos és a social PR. A nem celeb véleményformálók megtalálása és a celeb kommunikáció is felértékelődik majd. Több alkalommal hangsúlyoztam, hogy a fogyasztói nagyköveteket meg kell találni és a PR és a marketing hadrendjébe kell állítani. Mégis alig látható valódi stratégia erre. Különböző kutatások egyöntetűen állítják, folyamatosan nő, és tovább nőtt azok száma, akik mások véleménye alapján hajlandóak fogyasztói döntést hozni, arányuk kutatástól függően ma már 75-95% között található.

Létrejött az Országos KKV Marketing Akadémia – áll a marketing.hu-n. A Magyar Marketing Szövetség honlapja szerint A Magyar Marketing Szövetség küldetése a marketing fejlesztése, a marketinggel foglalkozók edukációja, valamint, hogy platformot, eszközöket és erőforrásokat biztosítson a vállalkozások minél sikeresebb marketing tevékenységéhez. Az MMSZ eddig csupán workshopokon, konferenciákon keresztül valósította meg edukációs küldetését, ebből kifolyólag a Szövetség irányába egy ideje jogosan felmerülő igény volt, hogy komplex minőségi képzést biztosítson mind a tagjai és minden marketing tevékenységet végző számára. Ennek szellemében 2016-tól képzési rendszerünk keretében megalapítjuk azOrszágos KKV Marketing Akadémiát. Az MMSZ az elmúlt két évben folyamatosan felmérte a marketing képzések piacát. Magyarországon a legtöbb ilyen jellegű képzés a marketing egy bizonyos területét tárja fel, vagyis specializált képzés (elsősorban online területeken – pl. Facebook, Google, vagy pl. tartalommarketing, stb.), viszont kevés (gyakorlatilag nincs is) olyan képzési rendszer, amely a marketing legaktuálisabb területeit integráltan és átfogóan mutatná be. A Magyar Marketing Szövetség által alapított Országos KKV Marketing Akadémia tavasz végén induló képzése az első olyan átfogó és hiánypótló képzés Magyarországon, ahol a szakma legjobb szakértői közreműködésével, prémium és újszerű képzést kaphat minden arra jelentkező marketingtevékenységet végző személy.

Nincs olyan, hogy online meg offline marketingstratégia – ovasható a kreativ.hu-n. Téveszme, hogy az online és offline tér marketingstratégiáját külön oszlopban kell vezetni. De tévhit az is, hogy csak az online hirdetések hatékonyságának növelésével kell a cégeknek foglalkozni, az offline pedig lassan mehet a kukába – ez volt a két visszatérő gondolat március 7-én a Kreatív és a Google közös szervezésében megrendezett Digital Branding Reggelin. A két platform együttélését már csak az is alátámasztja, hogy a magyarok 49 százaléka tévézés közben internetezik is.

Robotoknak vagy bot-oknak nevezzük azokat a programokat, amelyek átfésülik az internetet, adatokat gyűjtenek – írja az onlinemarketing.hu. Így működik pl. a Google is: kis robot-programok viselkednek úgy, mintha felhasználók lennének, „elolvassák” a tartalmakat, minősítik és tárolják azokat. A kereső pedig már a robotok által összehordott adathalmazban fog keresni. Ezek a robotok tehát hasznosak. De vannak kevésbé hasznos robotok is. Egyrészt vannak programok, amelyek olyan adatokat próbálnak megszerezni, ami nem tartozik rájuk: jelszavakat, e-mail címeket, belépési adatokat. És vannak olyan robotok is, amelyek olyan forgalmat csinálnak, mintha felhasználók lennének. Ha hirdetünk, akkor abban bízunk, hogy sikerül jól céloznunk, és azok fogják látni, akik potenciális vevőink, vagyis a célcsoportunk. De ha ilyen robot programok garázdálkodnak, akkor bizony az is lehet, hogy még annak is örülnünk kell, ha emberek látják a hirdetésünket… Sőt! Az sem megoldás, ha teljesítmény alapon vásárlunk, hiszen ezen robotok kattintani is tudnak. Amit nem tudnak, az a vásárlás. De minden mást elég jól utánoznak. Hogy miért? Természetesen pénzért. Ha ugyanis robot „látja” a hirdetésünket, robot kattint a hirdetésünkre, akkor ezzel növekszik az adott weboldal forgalma, és így olyan bevételhez jut a weboldal tulajdonosa, ami mögött nincs valós emberi forgalom. Persze ez ennél tud bonyolultabb lenni. Például vannak olyan vírusok, amik a betöltött weboldalra raknak ki extra hirdetést (vagy lecserélik a weboldal saját hirdetéseit). Vagy vannak olyan toolbar-ok, amik hasonló okosságokat művelve. És még nem is beszéltünk a remarketing-csalásokról... Van tehát két ok miatt is olyan forgalom az interneten, ami nem valós: a „jó” robotok adatokat gyűjtenek, a „rossz” robotok pedig információkat és pénzt. Ez így eddig nem is igazán újdonság azoknak, akik foglalkoznak az internettel. Ami sokkal érdekesebb, hogy vajon mennyi lehet az ilyen forgalom mértéke? Még a múlt héten volt egy workshop, amit az Enbrite.ly tartott, és pont ezzel foglalkozott. Ők ugyanis hirdetőknek és tartalomszolgáltatóknak dolgoznak, hogy felmérjék, a forgalmuk hány százaléka nem emberi. És bizony ezek nagyon tanulságos számok. Természetesen piaconként és weboldal típusonként is eltérő, mennyi az ember és robot arány. Minél drágább egy piacon a hirdetés, annál jobban érdemes ott robotokkal jelen lenni. Ez indokolja pl. azt, hogy a skandináv országok esetében az egyik legmagasabb a robotok aránya. Másrészt mára nemcsak a keresők működtetnek jó robotokat, sok más cég is monitorozza a netet. Pl. egyéb keresők, közösségi média jelenlét mérők, és persze egyre többször maguk a hirdetők is. Így azt láthatjuk, hogy folyamatosan növekszik a robotok aránya, azon belül is a jó robotoké.

Észrevetted már, hogy a különböző tulajdonságok alapján osztályozott látogatóid más-más eredményeket hoznak? – teszi fel a kérdést az onlinemarketingakademia.hu. Nem ugyanúgy viselkednek és döntenek a nők vagy férfiak vagy a különböző életkor csoportba tartozók. Más konverziós aránnyal rendelkeznek a keresőből érkező látogatók, mint pl. a banneres hirdetésedre kattintók – olvasható az onlinemarketingakademia.hu-n.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.