Dr. Kiss Zoltán, a BKIK elnöke is kitért arra, hogy Magyarország és Németország között rendkívül erős a kapcsolat, nemcsak gazdasági szempontból, hanem a kamarák között is. Nőtt hazánk Németországba irányuló exportja, és az import is emelkedett az elmúlt években. A magyar kivitel leginkább a gépek, mechanikai és elektronikai berendezések, járművek terén kimagasló.
A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint 2013-ig 18,9 milliárd euró német befektetés érkezett Magyarországra, egyre több német tőke áramlik hazánkba – ismertette az elnök. Emellett a döntéshozók is fontosnak tartják a német cégekkel való jó kapcsolatot, rengeteg németországi vállalkozással kötött a kormány stratégiai partnerséget.
Kárpáti György, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar-Német Tagozatának elnökségi tagja szerint a cél az, hogy közelebb vigyék a magyar vállalkozókat a lehetőségekhez. A szeptember 13-ai eseményen szólt a németországi vásárok, kiállítások fontosságáról is, arról, hogy ez miért lehet előnyös egy magyar vállalkozásnak.
250 ezer embernek adnak munkát
Balogh Ilona, a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) ügyvezető igazgató helyettese előadásában bemutatta Németország gazdasági felépítését, ismertette azokat a szektorokat, amelyek fellendülőben vannak. Ilyen például az építőipar, az energiaipar, az orvostechnika az autóipar. A gépipar stagnál, az élelmiszeriparban pedig némi visszaesés várható.
Magyarországon 28 ezer külföldi vállalat van lejen, ezek közül 3000-4000 német, főként a termelő és a szolgáltató szektorban. 250 ezer magyarnak adnak a német cégek munkát, az összes külföldi tőkebefektetés negyede Németországból érkezik hazánkba – mondta Balogh Ilona.
Ha egy magyar vállalkozás be szeretne törni a német piacra, ahhoz nagyon komoly minőségi követelményeknek kell megfelelnie. Előzetesen fel kell térképezni a piacot, a versenytársakat, a lehetőségeket, majd nagyon fontos, hogy kidolgozzon egy exportstratégiát. Ki kell derítenie, hogy milyen pénzügyi források állnak a rendelkezésére, honnan tud tőkét biztosítani a tervéhez. Végül, de nem utolsósorban a személyi háttér is nagyon fontos: olyan emberekre kell bízni a cég német piacon való megjelenését, akik nemcsak a nyelvet, de a német kultúrát is kiválóan ismerik.
Nincs egységes recept a sikerre
Nincs azonban egységes recept arra, hogy hogyan legyen sikeres egy magyar vállalkozás Németországban. A DUIHK például többek között programokkal, partnerkereső szolgáltatással, jogi tanácsadással tud segíteni.
A rendezvényen felszólalt Juhász Imre, a berlini magyar nagykövetség gazdasági osztályának a vezetője is. Többek között arról is beszélt, hogy miben tudnak segíteni a külképviseletek a magyar gazdasági szereplőknek, és miben nem.
A rendezvényen szó esett a GINOP pályázatokról, a hazai és EU-s forrásokról, a banki finanszírozásról, a közvetítői szolgáltatásokról, illetve a szerződésekről is.