Reflektorfényben

RÁVILÁGÍTUNK A LÉNYEGRE

Marketing

Sok a szöveg?!

Ha valóban meg szeretnénk szólítani az embereket, és reakciót szeretnénk kiváltani belőlük, akkor bizony érdemes odafigyelni arra, hogy mit és hogyan közlünk velük. Ezeket a titkokat ismerik az értékesítési szövegírók.

A jól megfogalmazott üzenetnek három ismérve van:

• megragadja az olvasó figyelmét
• ráveszi, hogy továbbolvasson
• elkötelezi, cselekvésre buzdítja

Manapság az internetezők gyorsan olvasnak, csak pásztázzák a híreket, átkattintanak egyik helyről a másikra, hamar elunják magukat. Így már az első feladat (a figyelem megragadása) igényel némi ügyességet.
Pedig ez még csak a kezdet. Az érdeklődést felkelteni nem könnyű, de megtartani még nehezebb.

Jó, jó, de hogyan?

Az online világban minden sokkal tömörebb és gyorsabb. Biztos Ön is megfigyelte, hogy a szövegek szellősebbek, jobban tagoltak: egyszerűen azért, mert manapság az embereknek nincs türelmük belemélyedni hosszú, tömbszerűen prezentált fejtegetésekbe.

Azonban fontos észrevenni a különbséget terjedelem és terjengősség között. Egy jó írás, mindegy milyen hosszúságú, lebilincseli az olvasót, és szavanként kelti fel benne a vágyat, hogy továbbolvashasson.

Ön örült már szűkszavú ismertetőnek?

Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy az olvasó, a lehetséges vásárló mindig több információra vágyik az adott termékkel kapcsolatban, soha nem elégszik meg kevéssel. Egy rövid leírás gyakran az alábbi három negatív kimenetelhez vezet:

• az információhiány miatt nem érkezik válaszreakció
• folyamatosan újabb és újabb adatokra van szükség, rengeteg kérdés merül fel
• ha a megvásárolt termék nem felel meg az előzetes elvárásoknak, sokan visszatérítést igényelnek

Jól láthatjuk, hogy a rövid, lényegretörő tartalmak valójában sokszor inkább hiányosak. Egy hosszú szöveg sokkal több lehetőséget rejt magában. Ha mégsem éri el a célját, akkor ott nem a mennyiségben, hanem a minőségben keresendő a hiba.

Térjünk át a minőségre!

Joggal merül fel a kérdés, hogyan lehet odaszögezni az embereket az írásunk elé. A megoldás nem egyszerű, de nem is lehetetlen! A kulcsszó a szórakoztatás, amit a legkönnyebben történetmeséléssel érhetünk el.
Mi lehet történet? Természetesen egy valódi, személyes sztori is. De történet az is, ahogyan a vásárló az aktuális, kedvezőtlen állapotából eljut a vágyott boldogság felé – az Ön terméke segítségével. Ne féljen kézen fogni és végigvezetni az úton!

Gondoljunk csak kedvenc könyveink egyikére, aminek történetét akár több száz oldalon keresztül követtük, mégis sajnáltuk, amikor a végére értünk. Ha jó a történet, nem számít, hogy hány szavas vagy oldalas, leköti a figyelmet.

Akkor minél hosszabb, annál jobb?

Ezek alapján természetesen nem arról van szó, hogy a rövid írások minden esetben hiányosak és pontatlanok. Előfordul, hogy egy hosszabb cikk vagy bejegyzés a hatékonyabb, de nem ritka az sem, hogy a rövidebbnek van inkább jogosultsága az adott felületen. Ahhoz, hogy biztosra menjünk, próbálkozni és tesztelni kell magunkat és a közönséget. Hiszen itt is érvényes a régi bölcsesség: gyakorlat teszi a mestert.

Mik azok, amik minden szövegírás esetén közelebb vihetnek minket a sikerhez? Íme, néhány tipp:

  • a szavak legyen érzékletesek, hassanak minél több érzékre: halljunk, lássunk, tapintsunk a szövegeinkben
  • kerüljük a szakkifejezéseket, de a homályos, kusza szavakat is: közvetítsünk mindenki számára közérthető, ugyanazt a jelentést tartalmazó üzeneteket
  • színesítsük írásunkat metaforákkal, hasonlatokkal, történetekkel
  • csupán a szavak egymásutánja nem válik üzenetté. A gondosan kiválasztott szavak együttese kell ahhoz, hogy könnyen érthető és érzelmekre ható legyen a szöveg
  • egyszerű, megszokott igék helyett használjunk mozgalmas, eleven, szokatlan szavakat, amelyek élénk képeket  jelenítenek meg az olvasó fejében

Tollat, billentyűzetet elő!

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.