Reflektorfényben

RÁVILÁGÍTUNK A LÉNYEGRE

Gazdaság

A professzionális családi vállalkozásoké a jövő

Bár a családi vállalkozások továbbra is dinamikus és rugalmas üzleti szegmensnek tekinthetők, a verseny egyre intenzívebb, növekszik az árleszorító hatás, a változás egyre gyorsabb, ráadásul a válaszadók csupán 16%-a számol be jól megtervezett utódlási folyamatról – derül ki a PwC legújabb Up close and professional: the family factor című kutatásából, melyben 40 országból összesen 2 378 vállalkozás vezetője vett részt az idei évben.

Összességében a nehéz gazdasági környezet, a képzett munkaerő hiánya, az innovációs kényszer és a szabályozások általi nyomás növekedése ellenére a családi vállalkozások dinamikusak és rugalmasak maradnak. Jelentőségük nagy, hiszen a világ GDP termelésének 70-90%-át teszik ki és hatékony előrejelzői a gazdasági kilátásoknak.

A kutatás kiemelkedő megállapítása, hogy a professzionális megközelítés egyre fontosabbá válik a folyamatosan erősödő versenyhelyzet, a növekvő költségek, valamint a globális megatrendek hatására. Míg 2012-ben alig észlelték, az idén már a válaszadók 40%-a egyetért azzal a megállapítással, hogy ez a fő kihívás a családi vállalkozások életében a következő öt évben. De maguknak a családoknak is szakszerűbb üzleti magatartásra kell törekedniük a siker érdekében.

„Egyértelmű, hogy új kihívások várnak a családi vállalkozásokra, hiszen a verseny egyre intenzívebb, nő az árleszorító hatás, miközben a változás egyre gyorsabb. Ebben a környezetben a családi vállalkozások számára kritikus alkalmazkodási képességük fejlesztése, az innováció és a professzionalizmus növelése” – mondta Dr. Antall György, a Réti, Antall és Társai PwC Legal cégtársa.

A kutatásban részletesen megvizsgálták, mire helyeznek hangsúlyt a családi vállalkozások vezetői, mi szükséges vállalkozásuk túléléséhez, valamint milyen lehetőségeket érdemes megragadniuk.

Növekvő versenyképesség és volatilitás
Általánosságban elmondható, hogy a családi vállalkozások jó formában vannak: a válaszadók 65%-a számol be növekedésről az utóbbi 12 hónapban, valamint 70%-uk számít egyenletes növekedésre a következő öt évben. Agresszív növekedést a 2012-es 12%-hoz képest nagyobb részük, 15%-uk tervez. A növekedési ambíciók főként Kínában (57%), a Közel-Keleten (40%) és Indiában (40%) erőteljesek.

Ugyanakkor egy év alatt 43%-ról 49%-ra nőtt azoknak a vezetőknek a száma, akik amiatt aggódnak, hogy nem tudnak szakképzett munkaerőt alkalmazni, míg az általános gazdasági helyzetet jelentős kihívásként értékelők aránya 60%-ról 63%-ra emelkedett.

Az ész győzedelmeskedik a szív felett
A 2012-es kutatás óta a vizsgált vállalatok az üzletiesebb gondolkodást részesítik előnyben. A legfontosabb prioritás számukra a vállalkozásuk fennmaradása és a profitabilitás növelése, amelynek érdekében a kevésbé praktikus megfontolások – mint például a család és közösség – háttérbe szorulnak.

Két évvel ezelőtt a megkérdezettek 70%-a felelősnek érezte magát azért, hogy támogassa a közösségi kezdeményezéseket. Idén már csak 59%-uk gondolta így. „Ha alaposan elolvassuk az interjúkat, egyértelmű, hogy a családi vállalkozások úgy érzik, hogy a recesszió ideje alatt megtették a magukét a közösség támogatása terén azzal, hogy segítettek megőrizni a munkahelyeket” – emeli ki Dr. Antall György.

Diverzifikálni kell a túlélésért?
Az idei eredmények alapján a megkérdezett vállalkozások 68%-a exportál, háromnegyede a következő öt éven belül tervezi. A külföldi áruforgalom az összes megkérdezett bevételének negyedét teszi ki. A nemzetközi kereskedelemben a legambiciózusabbak agresszív növekedést terveznek, 100 millió dollár feletti bevétellel rendelkeznek, és a gyártóiparban vagy a mezőgazdaságban tevékenykednek. Földrajzilag a kelet-európai, a BRIC és a MINT országok (Mexikó, Indonézia, Nigéria, Törökország) a legtörekvőbbek.

Ám kevés vállalkozás tervezi, hogy újabb országok felé nyit– többségük főként a szomszédos vagy a hasonló nyelvű, kultúrájú országokat veszi célba. „Ez arra utalhat, hogy a megfelelő készségek és magabiztosság hiányában nem mernek új régiók felé nyitni. Sok családi vállalkozásnak külső szakértőre lenne szüksége a hiányzó tudás és készségek megszerzéséhez, miközben új növekedési lehetőségeket szalaszthatnak el” – tette hozzá Dr. Antall György.

A digitális átállás szükségszerűsége
A PwC idei nemzetközi vezérigazgató felmérésében a megkérdezettek 81%-a a technológiai fejlődést emelte ki a három fő globális trend közül, amelyek vállalkozásukat átalakíthatják. A családi vállalkozások hasonlóan vélekednek erről: 79%-uk sorolta a technológiai fejlődést a három legfontosabb trend közé.

A válaszadók 72%-a kész alkalmazkodni a külső hatásokhoz, miközben belső szervezeti átalakításokra van szükségük ahhoz, hogy az új technológiák minden lehetőségét kiaknázzák és megelőzzék versenytársaikat. A digitális technológiákban rejlő kereskedelmi lehetőségeket leginkább az olyan növekvő piacokon ismerték fel, mint Románia, Kína, Kenya, India és Malajzia.

A családi vállalkozások professzionalizmusának növelése
Hogy valósulhat meg a professzionalizmus növelése a családi vállalkozások esetében? A kutatás néhány tanáccsal is szolgál: érdemes struktúrát és fegyelmet kialakítani a vízió megvalósítása érdekében, a befektetett energiát célzottan összpontosítani. Továbbá ajánlott a család életében rendszert, szabályokat bevezetni, a döntéshozatal infrastruktúráját kialakítani és formális kommunikációs csatornákat létrehozni.

Az utódlás sikere
Talán sehol sem olyan fontos a professzionális megközelítés, mint a vállalkozás folytatását lehetővé tevő utódlás megtervezésekor. A megkérdezett családi vállalkozások csupán 53%-a jelezte, hogy van valamilyen tervük legalább néhány vezető pozíció utódlási kérdésére, de a tervek csupán 30%-a megfelelően dokumentált. Pedig ez egy nagyon lényeges kérdés, ahogy Dr. Antall György is hangsúlyozza: „Egy ötlet akkor válik tervvé, ha azt le is írjuk. Ezt a családi vállalkozásoknak éppen olyan elkötelezettséggel és energiával kell figyelembe venniük, mint az üzlet más területeinek fejlesztését. Ennek hiányában ugyanis a vállalkozás léte forog kockán.”

A kutatásról:
A PwC családi vállalkozásokat vizsgáló kutatása 5 millió és 1 milliárd dollár árbevétel közti vállalatokat vesz figyelembe világszerte több mint 40 országból. Április 29. és augusztus 29. között 2 848 felsővezetővel készítettek interjút, amelyek közül 2 378 válasz került bele az értékelésbe.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.