Reflektorfényben

RÁVILÁGÍTUNK A LÉNYEGRE

Gazdaság

Egy globális kutatás hazai tanulságai

A Big Four néven versenyző négy óriás egyike a PwC. Alaptevékenységük a könyvvizsgálat, az adótanácsadás és az üzleti tanácsadás. Elsősorban nagyvállalatok a partnereik, de szerepet vállalnak a magántulajdonú, nem tőzsdén jegyzett vállalkozások kiszolgálásában is, ahol a tulajdonosok napi szinten részt vesznek a cég vezetésében.

Ezeknek a szervezeteknek – köztük a PwC-nek is – rendkívül erős a társadalmi felelősségvállalási törekvése és kivétel nélkül igyekeznek helyi képviseleteiken keresztül a mindenkori kormányok segítségére lenni elemzéseikkel és szakértői anyagaikkal. Olyan kutatás talán még nem készült, hogy mely vállalatok vannak a legnagyobb befolyással a társadalmak fejlődésére, de nyugodtan megkockáztathatjuk, hogy épp a K+F és az innovációs képességeik révén a Big Four tagjai az élen járnak ezen a területen.

A PwC az Egyesült Államokban a közelmúltban zárt le egy nagyméretű kutatást. A vállalat saját innovációs programja keretében vizsgálta meg a gépjárműipar globális helyzetét és annak hatását az emberiségre. A kutatási anyagot a helyi PwC képviseletek arra kijelölt vezetői ismertetik a gépjárműipar vertikumának tagjaival, a civil világ érintett szereplőivel és természetesen a médiával.
Magyarországon Mekler Anita, a PwC adóigazgatója, autóipari szakértő foglalkozik ezzel a területtel. A PwC Magyarország munkatársa egyébként a transzferárak hazai kiemelt szakértője is. (Ez a terület hazánkban éppen a KKV-szektor széles körű beszállítói kapcsolatai és a jelentős export import kitettségük okán kiemelten fontos.)

Amikor azt firtattam, hogyan kapta meg a PwC adóügyekért felelős egyik vezetője az autóipari feladatot, elárulta, egész eddigi pályafutása során a PwC kötelékében dolgozott, kivétel két év. Abban a két évben „tényleg egy kicsit megcsaltam a nevelő vállalatomat” mondta, a NISSAN kelet-közép-európai hálózatának adó- és vám rendszereinek kialakítása volt a feladat, ez csábított el. De azután „visszahúzott a szívem” – mondta nevetve. Az alaptevékenységek mellett a PwC szakértői gondot fordítanak iparág-specifikus szakmai ismeretek elsajátítására is. Piaci szereplőkkel együttműködve folyamatosan nyomon követik az adott ágazatra jellemző tendenciákat, valamint új megközelítési módokat dolgoznak ki olyan összetett kérdésekben, mint a pénzügyi eszközök elemzése, vagy az adóelhatárolások kiszámítása.

Mekler Anita

Adóigazgatóként Anita a PwC magyarországi transzferár-csoport vezetője, valamint ő a helyi, autóiparra szakosodott csapat adóvezetője is.

A szakértő két évet dolgozott (2005-2006) az autóiparban; a Nissan közép- és kelet-európai központjában regionális adómenedzserként az adó- és vámügyekért volt felelős Magyarországon, Lengyelországban, a Cseh Köztársaságban és Szlovákiában.

Anita jelentős külföldi tapasztalattal is rendelkezik: a PwC berkein belül dolgozott Horvátországban, New York-ban és Bostonban is.

Közgazdasági diplomája van, okleveles adószakértő.

Szolgáltatásokat nyújtanak többek között a gyógyszeripar, a kiskereskedelmi és fogyasztói szektor, az autóipar és a magántulajdonban lévő vállalatoknak is. Mekler Anita, aki – a NISSAN okán is – a csapat autósának számít, elmondta, hogy a globális kutatás bevonta az autóiparág valamennyi szereplőjét, valamint a makrogazdaság számos kutatóját. Az anyag öt megatrend mentén elemzi a gépjárműipar jövőjét és fókuszterületeit.

Urbanizáció, technológia, demográfia, nyugat-kelet irányú gazdasági erőviszonyok átrendeződése, és a klímaváltozás. Megjegyeztem, hogy a demográfiai változáson belül akár külön szerepet is kaphat az iparágban megfigyelhető szakképzett munkaerőhiány. Abban megállapodtunk Anitával, hogy a világ tudásbázisainak az átrendeződése valóban egy megatrend, az hogy mi hova rendeződik pedig ma még beláthatatlan.

Mint a legtöbb kutatás, ez is minden bizonnyal rendelkezett egy hipotézissel, erre a hipotézisre talán a következtetésekből lehet jól visszakövetkeztetni. Vajon valóban a technológiai változások határozzák meg a jövőben az összes többi megatrend sorsát is?

Ebből nekünk itt a Kárpát-medencében annyit bizonyosan érdemes megjegyeznünk, hogy a K+F lesz a jövő társadalmainak a motorja (az idő ellenünk dolgozik) és az abban elért áttörések adhatnak reményt a globális gondjaink orvoslására.

A megatrendeket nem csak egy társadalmi csoport szempontjából vizsgálta a kutatás. Egyrészről kifejtették a véleményüket az autóipar szereplői, de ugyanezzel a súllyal bekerült a kutatásba a vevők értékítélete is. Különös fényt ad a kutatásnak a munkavállalók szemszögéből történő megatrend elemzés is. Talán a legfontosabb üzenete az elemzés ezen részének, hogy a kutatók máris foglakoznak az idősödő és az idős korosztálynak a társadalmi termelésben tartásával. Ennek a kitételnek a kibontása, a közeljövő nagy kihívása mindenki előtt.

A Mekler Anitával folytatott beszélgetés második felében a PwC vezérigazgató felméréséről is szó esett, mely során 150 hazai vezérigazgató személyes megkérdezésével alakítottak ki egy pillanatfelvételt az ország helyzetéről, kilátásairól az első számú döntéshozók szemüvegén keresztül. Néhány hete érdekes kutatás zárult az elektromos autózásról is. Ezekkel a cikksorozatunk következő számában foglalkozunk majd részletesen.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.