Reflektorfényben

RÁVILÁGÍTUNK A LÉNYEGRE

Gazdaság

Interjú Dr. Varga Árpáddal a NAV elnökhelyettesével

Az elmúlt hónapok konferenciáinak tapasztalatai alapján azt szűrhettük le, hogy a KKV szektorban a legégetőbb gondok ma már nem finanszírozási természetűek, hanem sokkal inkább a vezetői kompetencia hiánya jelenti a legfőbb nehézséget. Hogyan látja, az átlag ügyvezetők pénzügyi, számviteli alapismeretei javultak vagy felületesebbé váltak az elmúlt években?

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal, illetve jogelődje az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal pénzügyi és számviteli szakmai szervezetekkel, kamarákkal kötött együttműködési megállapodások életre hívásával folyamatosan törekszik és törekedett a társadalom adótudatosságának és az önkéntes jogkövetésnek elősegítésére. Ezen megállapodások tartalommal való megtöltésének része a kölcsönös tájékoztatás, a szakmai konzultációk biztosítása, a folyamatos tapasztalatcsere kialakítása, valamint a jogsértésekkel szembeni hatékonyabb fellépés. Fontosnak tartjuk ugyanakkor azt is, hogy a fiatalok is minél korábban felismerjék felelősségüket a pénz és fogyasztás világában, ezért csatlakoztunk támogatóként és szakmai partnerként is a középiskolás diákok gazdasági és pénzügyi műveltségének gyarapítását célzó PénzSztár versenyhez. Kommunikációs palettánk folyamatos bővítésével mindent megteszünk azért, hogy nem számviteli-pénzügyi szakember ügyfeleinknek is a számukra legkényelmesebb és legközérthetőbb módon nyújtsunk tájékoztatást. Az érdeklődők honlapunkon kívül felkereshetik Facebook oldalunkat, vagy letölthetik mobilalkalmazásunkat, de utazásaik során a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren találkozhatnak a NAV termináljával is, amely a legfontosabb vámszabályok megismerésében ad segítséget. Természetesen hagyományos kiadványainkat is megőriztük, így a kiskereskedelmi tevékenységet folytatóknak a „Jó tudni”, az utazóknak pedig az „Utasforgalmi tájékoztató” szolgál hasznos információkkal. Kiadványaink elérhetők elektronikusan a NAV hivatalos oldalán, de megtalálhatók a különféle kiállításokon, fesztiválokon, ahol évről-évre megjelenünk.

A NAV szedi be és kontrolálja az állam bevételeinek döntő részét, sikerült-e teljesíteni az állam elvárásait 2014-ben?

Abban, hogy a költségvetési előirányzatok teljesülhettek, döntő szerepet játszott a jövedelmezőség, a jövedelemkiáramlás és a gazdasági körülmények kedvező alakulása, továbbá nem csekély mértékben a feketegazdaság visszaszorítását célzó intézkedések. Ezzel párhuzamosan, munkatársaink a korábbi évekhez hasonlóan elismerésre méltó erőfeszítéseikkel járultak hozzá a kormányzati előírások teljesítéséhez, miközben feladataink száma az elmúlt években sem csökkent, sőt a megelőző időszakhoz képest gyarapodott.

Ön a NAV társadalmi kapcsolataiért felelt az elmúlt évben. Mi volt a legnagyobb sikere és mi az, amit szívesen „újratervezne”?

Az Adóigazgatások Európai Szervezete (IOTA) és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal 2014-ben Budapesten rendezte meg az IOTA munkaprogramjában szereplő Áfacsalás Elleni Küzdelem Fórumát. A szervezet általános gyakorlatának megfelelően az IOTA éves munkaprogramjában szereplő események megrendezési jogára a tagországoknak pályázniuk kell, Magyarország pedig az adószakmai terület prioritásait szem előtt tartva az Áfacsalás Elleni Küzdelem Fórumának kívánt otthont adni. A témakör fontosságát jelzi a tagállamok részéről mutatkozó érdeklődés is: 29 tagország szakemberei mellett, a rendezvényen az Európai Bizottság és az Europol egy-egy munkatársa is megjelent. Nagy öröm volt számomra, hogy ennek az angol nyelven zajló nemzetközi rendezvénynek, nemcsak szervezői, lebonyolítói és közreműködői lehettünk, de jómagam egy nyitóelőadás erejéig a NAV nevében személyesen is köszönthettem a kollégákat. Bizonyára lehetne olyan eseteket felidézni az elmúlt évből, amit ma már esetleg másképp csinálnék, de szerencsére nem volt olyan, a szakterületemet érintő elvégzett feladat, ami látványos „újratervezést” indokolna.

Egy NAV vezetővel történő interjúban elkerülhetetlen, hogy rákérdezzek az Önök személyét érintő mostani feszültségekre. Kevesebb vagy több telefont kap mostanában a versenyszférából és fogyatkoznak-e most a barátok vagy felveszik az Ön hívásait?

Az adó- és vámhivatal egy szigorú szabályok szerint működő szervezet, ahol a napi ügymenetet eddig sem napi telefonhívások, hanem a vonatkozó jogszabályok határozták meg. Szakmai konferenciák, fórumok gyakori résztvevőjeként nem érzem ugyanakkor, hogy bármilyen mértékben változott volna a személyes megítélésem. Az adóbeszedésért felelős szervezetek egyébként máshol a világban sem örvendenek nagy népszerűségnek. Azzal azonban mindenkinek, aki a NAV működését vádakkal illeti, tisztában kell lennie, hogy ezzel az állami bevételek beszedésének akadályozásán keresztül, közvetve az állam működését is veszélyezteti.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.