Mivel a webáruházunkra is jórész egy keresőn keresztül találnak ránk, ezért a látogatók reflexszerűen elsőként a belső keresési rendszert fogják használni.
De mikor is lesz jó ez a belső kereső mezőnk?
• Ha nem akarjuk elrejteni a látogatók orra elől. Egyből „above the fold” helyezzük el ezt a mezőt, vagyis az első dolgok egyike, ami láthatóvá válik a látogató számára, az maga a kereső mező. Célszerű tehát egyenesen a webáruházunk fejlécébe elhelyeznünk ezt a mezőt. És ha már a fejlécbe rakjuk, akkor egyetlen egy oldalunkról se hagyjuk le. Egy keresési lehetőséget mindig el kell hogy tudjon érni a látogató, különben könnyen pánikba eshet és lehet, hogy már tovább is áll az áruházunkból.
• Társuljon hozzá automatikus termékajánlás. Nagyjából a 3. karaktertől kezdve már célszerű a beírt karakterek alapján terméktalálatokat ajánlanunk a látogatónak, melyekre kattintva aztán egyből el tudja érni a részletes termékinformációkat. Fontos, hogy erre az ajánlásra ne kelljen sokat várni, hiszen például ha már valamely látogató hozzászokott, akkor idegesítő lehet számára ha ez az ablak lassan jelenik meg. A megjelenítést tekintve az ajánlott termékek egymás alatt jelenjenek meg, igazodva a keresődoboz méreteihez. Itt nem cél, hogy felesleges információkkal lássuk el a látogatót, egy terméknév, 1-2 soros leírás, illetve egy miniatűr termékfotó tökéletesen elég. Nagy képátlójú kijelzőn persze nem sok jelentősége van a kép megjelenítésének, mivel a részletek elvesznek, viszont mobil készülékek kijelzőin máris nagy segítséget tudtunk ezzel nyújtani a termékválasztásban.
És ha már a mobil eszközöknél tartunk.
Mivel az évente eladott mobil eszközök száma növekvő tendenciát mutat, ezért lényeges, hogy a fent bemutatott pontok ezen eszközökön is gördülékenyen működjenek.
• A keresőmező mobil eszközökön is nagyjából ugyanott legyen, mint az asztali gépek esetében. Mivel ezeken az eszközökön eleve nehézkesebb a böngészés és navigálás, ezért nem szabad megfosztanunk ettől lehetőségtől a mobilos látogatóinkat sem. A termékajánlást is célszerű úgy leprogramoztatni, hogy mobilos böngészők esetében se okozzon problémát a használata – a gyors termékelérés minden platform esetében fontos.
A gyorsaság és az ergonómia mellett a 3. legfontosabb a belső keresés esetében maga a pontosság.
– Kezelje a karakterelütéseket (typo). Gépelés során könnyen megeshet, hogy látogatónk félreüt egy karaktert, mely a keresés elküldése után se tudatosul benne. Ezután szomorúan veszi tudomásul, hogy az oly hőn áhított gumikacsája nem található az áruházunkban (eközben persze a raktárban kazalszám állnak a sárga gumikacsák). Ilyenkor ő fogja magát és tovább áll egy másik áruházba. Ha egy olyan rendszert állítunk a keresőmezőnk mögé, mely kezeli ezen karakterelütéseket, akkor szinte 0-ra tudjuk csökkenteni az üres találatokra való futások számát.
– Keressünk legfeljebb 3, súlyozott jellemzőben. A túl sok paraméter azt eredményezheti, hogy olyan termékek is a találati listába kerülnek (elsődlegesen például a részletes leírás révén), melyekben az adott kulcsszó csak említés szintjén merült fel. Ezért csak azok a jellemzők lehessenek kereshetőek, melyek az adott termék esetében a legfontosabbak. Például ez lehet a terméknév, rövid leírás és amennyiben az adott termékhez tartozik ilyen, úgy a gyártó is. A találatok sorbarendezéséhez pedig határozzuk meg ezen három jellemző közül a legfontosabbat, a kevésbé fontosat és a legkevésbé fontosabbat. Így például előnyben tudjuk részesíteni azt a terméket, amely gyártójának a megnevezése tartalmazza az adott keresőszót, nem pedig azt, amelyiknek a kevésbé fontos rövid leírása tartalmazza ugyanezt.
Ha már mindenképp háromnál több jellemzőben szeretnénk kerestetni, akkor biztosítsunk a látogatónak a keresés után egy olyan szűrési panelt, mellyel finomhangolni tudja a találati listáját.
Szűrés
A szűrés esetében már nyugodtan biztosíthatjuk tehát látogatóink számára a paraméterek széles tárházát.
Mit érdemes figyelemben tartani a szűrési opció felépítése során?
1. Mindig az árszűrő legyen a szűrő panel tetején. Használhatunk több tucat szűrőt is, a látogatók jó része akkor is elsőnek az áruház árai közt fog kutatkodni. Súlyos hibát követünk el tehát azzal, ha ezt a paramétert nem kezeljük kiemelten fontosan. Az ábrán egy csúszkás árszűrő látható, mely segítségével a legkevesebb interakcióval tudjuk meghatározni a szűrésre kijelölt árintervallumot.
2. Automatikus találat frissülés. A látogatónak ne kelljen egy plusz gombra kattintatnia, a szűrő opció megváltozása után azonnal indítsuk el a szűrési folyamatot. Ez azért nagyon kényelmes a látogatónak, mert így nem kell még azzal is pluszban eltöltenie az értékes idejét, hogy a szűrő oszlopban megtalálja a küldés gombot.
Használhatóság mobil eszközökön.
Ahogy arról már a keresőnél is szó volt, a szűrés esetére is igaz, hogy minden szűrési funkciónak használhatónak kell lennie mobil eszközökön is. Legyen egy csúszka akármilyen kinézetű is, könnyen kell tudnia az ujjával huzogatni a mobil eszköz kijelzőjén is.