Reflektorfényben

RÁVILÁGÍTUNK A LÉNYEGRE

Gazdaság Marketing Tech

Kiárusítás a világhálón

KIÁRUSÍTÁS A VILÁGHÁLÓN

Felfelé ível az online divatboltok népszerűsége. Időtakarékos és praktikus.

Időtakarékos és praktikus: igaz, folyamatosan okostelefonunkon kell csüngeni, hogy le ne maradjunk az akciókról, a ruhákra pedig két-három hetet is várnunk kell. De ha nem tetszik, vissza lehet küldeni.

Az okostelefonok elterjedése vásárlási szokásainkat is átalakítja. Már nem kell üzletekben bolyongva kilométereket sétálnunk ahhoz, hogy megtaláljuk a nekünk tetsző ruhadarabokat – elég, ha folyamatosan figyeljük az online divatboltok kínálatát, és ha akcióra bukkanunk, csak egy kattintás, és néhány napra rá már a gardróbunkba akaszthatjuk a kiválasztott példányokat. Ami még vonzóbbá teszi ezeket a platformokat, az az, hogy olyan márkák is elérhetőek, amelyek az „offline” világban nem kaphatók Romániában.

Itthon az egyik legnépszerűbb oldal, a Fashiondays már egymillió felhasználónál tart az országban. A vállalat képviselői szerint a hazai látogatók az ismert márkák és a rendkívül kedvező árak iránt érdeklődnek leginkább. A vásárlók 73%-a nő, 27%-uk férfi, azonban gyakori, hogy a nők a férfiak számára is vásárolnak termékeket – tette hozzá Cristina Popa, a vállalat romániai menedzsere.

A Fashiondays-en inkább topicok szerint szervezik az egyes kampányokat, de vannak márka szerinti kampányok is. Más oldalakon, mint amilyen a Stilago, Brandsclub vagy a Stylicious, inkább márkák szerint csoportosítják a kampányokat. Régebben a Fasdiondays-en is kizárólag márkák szerinti kampányok voltak, azonban a cég változtatott ezen a politikáján, amelyről értesítő e-mailt is küldtek a tagoknak –  mesélte megkeresésünkre K.J., magát törzsvásárlónak tartó fiatal lány. Véleménye szerint is igazából az teszi vonzóvá ezeket a site-okat, hogy olyan márkákhoz is hozzá lehet jutni, amelyeket a hagyományos üzletekben nem árulnak Romániában, vagy ha igen, akkor csak valahol a fővárosban. „Olyan ruhákat, amelyeket bármilyen bevásárlóközpontban be lehet szerezni, nem igen vásárolnék netről, hanem inkább elmennék az üzletbe, és felpróbálnám. Bár az is sokszor előfordult velem, hogy egy Romániában jelen levő márka általam ismert termékét is netről rendeltem, pusztán időhiány miatt” – avatott be K.J.

Milyen az üzleti modell?

A megszólaló vásárló elmondása szerint ezek az oldalak gyakorlatilag zéró készlettel működnek, és a beérkezett rendelések alapján ők maguk is különböző külföldi beszállítóktól rendelik meg a termékeket. „Gondolom, ezért is telik három-négy hétbe, amíg ki tudják szállítani a termékeket, de ez fel van tüntetve a weboldalon. Senkit sem hitegetnek azzal, hogy a rendelést követő pár napon belül megérkezik a termék. Habár a Stilago.ro oldalnak van egy Stilago Outlet része, ahol csak olyan termékek szerepelnek, amelyek készleten vannak, és ezek kiszállítása csupán pár napot vesz igénybe” – mesélte.

A leárazások is a szezonhoz igazodnak. K.J. elmondása szerint a szokásos szezon végi kiárusítások alkalmával lehet számítani nagyobb leárazásokra, vagyis nyár illetve tél végén. „Mivel ők is más site-okról rendelik a termékeket, amikor máshol leárazás van, ők is előnyösebb áron juthatnak a termékekhez, így alacsonyabb áron tudják értékesíteni azokat”.

Csábító a házhozszállítás

A házhozszállítás minden hasonló oldalon 15-20 lej körül mozog. A siteok egy-egy futárcéggel szerződnek, amelyek az összes termékük kiszállításával foglalkoznak. „Ami a futárcégeket illeti, elég rugalmasan és ügyfélbarát módon kezelik a kiszállításokat. Meg lehet adni, hogy milyen időintervallumban jöjjenek ki hozzád, kiviszik a munkahelyedre, vagy egyszerűen megegyezhetsz a futárral is, hogy találkoztok egy adott helyen és időben, ha tudod, hogy nem leszel sem otthon, sem a munkahelyeden. Olyan is előfordult, hogy felhívtak, és nem voltam épp az adott városban. Akkor megkértem a futárt, hogy hozza ki három nap múlva, amikor már a városban voltam. Összességében viszonylag könnyen meg lehet oldani, hogy olyan helyre és időpontban szállítsák ki neked a terméket, amikor számodra megfelelő” – meséli a törzsvásárló.

Ha mégsem vagy elégedett, visszaküldheted a ruhát. K.J.-nek eddig nem volt gondja a ruhák méretével, minőségével, eredetiségével. Elmondása szerint egyszer fordult elő vele, hogy nagy volt a méret és vissza kellett küldje a terméket, illetve egyszer teljesen mást kapott, mint amit megrendelt. „Előfordult az is, hogy másképp képzeltem el a ruha anyagát, mint amilyen a valóságban volt. és visszaküldtem. A visszaküldések alkalmával a site-on feltüntetett időn, körülbelül 30 napon belül visszautalták a teljes pénzt a kártyámra” – avatott be.

Becsapósak a képek?

K.J. szerint a siteokon szereplő képek szerencsére jól tükrözik a valóságot, a nem európai méretezésnél mindig feltüntetik a mérettáblázatot is, amely alapján ki lehet választani, hogy mi felel meg az egyes hazai méreteknek. A termékek mellett pedig fel van tüntetve a ruha anyagának összetétele is, tehát a képet, az összetételt és a méretet egybevetve elég jól meg lehet állapítani, hogy milyen tulajdonságai vannak az illető darabnak. „Bár az is igaz, hogy inkább ruhát, felsőt, blézert, szoknyát és kiegészítőt rendeltem ezekről a site-okról, nem biztos, hogy nadrágot vagy cipőt mernék rendelni, mert azokat azért jó felpróbálni vásárlás előtt, főleg ha nem ismered az adott márka jellemző vonásait”.

Megvesszük azt is, amire nincs szükségünk?

Az online boltok „kihagyhatatlan” akciói hasonlóan működnek, mint a turkálók kínálata: a kedvező ár és minőség kombináció hatására hajlamosak vagyunk olyan darabokat is megvásárolni, amelyekre tulajdonképpen nincs is igazán szükségünk. K.J. is egyetért abban, hogy a nagy akciók és a reklámok arra játszanak rá, hogy olyan igényeket generáljanak, amelyek nem biztos, hogy valósak. „Régebben én is megvettem olyan termékeket is, amelyekre igazán nem is volt szükségem, viszont az utóbbi időben eléggé visszaszorítottam ezt a szokásomat. Most már kizárólag olyan termékeket vásárolok, amelyek igazán tetszenek és valamennyire szükségem is van rájuk, legyen bármennyire kedvező is az ár, vagy legyen az akármilyen nagy márka” – mesélte, kiemelve, hogy azért előfordul az is, hogy belebotlik olyan kihagyhatatlan akciókba, amiket tényleg nem tud otthagyni.

Vásárlási szokásaihoz hozzátette, hogy a Fashiondays-re hetente több alkalommal is fellátogat, mert szerinte itt találhatóak a legjobb termékek, a többi hasonló oldalra körülbelül egy héten egyszer kattint. Egy hónapban egyszer biztosan talál valami kedvére valót is, megfelelő áron, körülbelül ez az átlag.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.