Reflektorfényben

RÁVILÁGÍTUNK A LÉNYEGRE

Marketing Tech

Kihasználatlan piaci rés

Az egész iróniája, hogy Magyarországon kevesek hajlandóak ezt a lépést megtenni a tény szerű statisztikák ellenére. Az már egy másik cikk és disciplina tárgya, hogy ennyire büszkék vagy csak ennyire vakok volnánk idehaza.

Az online áruházak (e-kereskedelem) nyugati szomszédjainknál háromszor annyi kereskedőnél található meg, mint hazánkban[i]. A magyar vállalkozók nem hajlandóak egyszerű online jelenlétnél (honlap vagy közösségi oldali megjelenés) vagy ezen túlmenően egy elérhető katalógusnál többet tenni vevőikért az online világban. Hozzáállást erősen szólva az jellemzi, hogy „aki igazán akar tőlem vásárolni, úgy is bejön hozzám a boltba”. Mint vásárló, Ön is komolyan utazna 50 km-t egy speciális flex gépért, esetleg egy féláras mosógépért 130 km-t? Igazán sok szabadidővel és elkötelezett márkahűséggel kell ehhez rendelkeznie valakinek. Az erős példa szemlélteti akár azt is, hogy csak egy városon belül a személyes megvételre szánt idő és energia sem éri meg sokszor vevőinknek. Hiszen házhoz hozzák a kívánt (és boltinál jóval olcsóbb online áruházas) terméket, pontosan akkorra, amikorra megmondom a futárszolgálatnak. Komolyan gondolja valaki ilyen kiszolgálás mellett, hogy aki akár csak érdeklődik is? Besétál boltjába ahelyett, hogy kényelmesen az otthoni fotelból megrendel egy (szintúgy 1-2-3 éves garanciával rendelkező) terméket, amit másnap a fürdőszobájáig cipelik neki? Természetesen vannak kivételes vevők, régimódiak és online-bizalmatlanok. Viszont ezek száma folyamatosan csökken, miközben nem éppen fordítottan arányosan, hanem annál erősebb ütemben nő az online vásárlók és megrendelők száma. Akár szolgáltatásról akár termék árusításról van szó, szükséges – de nem elégséges – az online jelenlét.

Hogy számokkal is tudjak példát hozni, 2013-ban 217 milliárd forint. 2012-ben pedig még csak 177 milliárd volt az online kereskedelem hazánkban.[ii]  Természetesen, aki kifogásokból él, az már kezdi is a mondandóját, hogy ez az összérték, tehát ebben hol lehet megtalálni egy-egy céget? Ha az egyszerű matematikai spekuláci kedvéért 217 ezer vállalkozásra szedjük (nem pedig honlapra vagy áruházra, mivel többeknek is sok honlapja van) ezt az összeget, akkor is vállalkozásonként az éves 1 millió forint bevétel lehetne. Most aki kicsit is jártas a hazai vállalkotások területén, bizonyára látja mekkora badarság, hogy 2014 közepén 217.000 db cég internetes kereskedelmet folytat hazánkban. Azt is hozzátenném, hogy a magyarországi vállalkozások 55%-a[iii] még honlappal sem rendelkezik.

Az igény egyértelműen fenn áll, a vevők már több éve készen állnak a vásárlásra, és a költséghatékonysága is bizonyított az online kereskedelemben (a környezetvédelmi oldaláról egy külön cikk készül).

Tehát kérdezem én, mire vár az, aki életben akar maradni a kereskedelem ingatagos talaján 1-3-5-10 év múlva is?

 


[i] http://hvg.hu adata,

[ii] http://szek.org adata 2013

[iii] http://prezi.com/ adata, 2013-ra vonatkozik

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.