Reflektorfényben

RÁVILÁGÍTUNK A LÉNYEGRE

Marketing

Társadalmi felelősség

Hollókői Nikoletta vagyok az Edutus Főiskola kereskedelem és marketing szakos végzős hallgatója. Szakdolgozatom témájaként a vállalatok társadalmi felelősségvállalását választottam. A témával először a 2013-ban megrendezett budapesti CSR Piacon találkoztam, ahol a kiállítók „bestpractice” és szemléletmódja olyannyira megtetszett, hogy azóta is folyamatosan mélyítem a témával kapcsolatos ismereteimet.

Mi jut eszünkbe, ha meghalljuk azt a kifejezést, hogy „társadalmi felelősségvállalás”? Valami távoli dolog, ami az állam és a non-profit szervezetek feladata? A helyzet az, hogy ez koránt sincs így! Napjainkban sokan és sokféleképpen értelmezik és alkalmazzák ezt a fogalmat. A multinacionális vállalatoknak, de ugyanúgy a KKV-knak is nagy hangsúlyt kellene fektetniük arra, hogy fő tevékenységükön kívül figyelmet fordítsanak olyan célokra, melyek a társadalom jobbá tételéhez járulnak hozzá. A valóságban egy olyan komplex gondolkozásmódot értünk ez alatt, melynek elsődleges célja, hogy a társadalmi és környezeti értékeket megóvja, valamint a fenntartható fejlődés elősegítésében aktívan részt vegyen. A kérdés az, hogy hogyan tudjuk mindezt saját vállalatunk stratégiai folyamataiba beépíteni és a gyakorlatban mit is jelent pontosan? Például, ha szállítmányozással foglalkozunk, alkalmazhatunk helytakarékos, kétszintes rakodóteret, aminek köszönhetően fele annyi fuvarra lesz szükség, ezzel csökkentve a szén-dioxid kibocsátást. A cégünk mindennapi működtetése során is figyelmet fordíthatunk eszközeink energiatakarékosságára, a szelektív hulladékgyűjtésre vagy a papírtakarékos iratkezelésre (pl. elektronikus nyilvántartás, két oldalas nyomtatás, stb.).

Minden vállalat számára az egyik legfontosabb cél, hogy minimális költségek mellett maximális profitot és növekedést érjen el. Ha hosszú távban gondolkodunk, mindez lehetséges akkor is, ha figyelembe vesszük a CSR értékrendszerét. Fontos, hogy minél többet megtudjunk erről az újfajta koncepcióról, melynek aktualitását már a mainstream közgazdászok közül Michael Porter is felismerte. A CSR legújabb trendjei közé sorolható a CSV, amely egy olyan megosztott értékteremtésről beszél, ahol a társadalom és a vállalatok „win-win” helyzetbe kerülhetnek. Például, amikor egy vállalat valamely gazdaságilag elmaradottabb térségben zöldmezős beruházást hajt végre, ezzel multiplikáló hatást gyakorolva munkahelyet teremt, szakmai képzést biztosít, utakat épít ki stb. Egy vállalat vezetőjének minél nagyobb a befolyása, annál nagyobb a lehetősége és egyben a felelőssége is, hogy változtasson a rossz üzleti modelleken. A vállalatok kezében összpontosuló források segítségével látványos változásokat lehet elérni a társadalmi és környezeti fenntarthatóságban. A CSR egyfajta tudatosság vagy előrelátás a cégek részéről. Egy olyan többlet, ami megkülönbözteti az erre figyelmet fordító cégeket a többi vállalat hétköznapi szemléletétől. Minden vállalat számára ez a jövő, ami egyre inkább nem az önkéntességről, hanem a kötelességről fog szólni. Hisz, ne felejtsük el, hogy a magunk után hagyott világ lesz az a hely, ahol a következő generációknak majd boldogulniuk kell.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.