Reflektorfényben

RÁVILÁGÍTUNK A LÉNYEGRE

Gazdaság Tech

Egyénre szabott oktatás a jövő

Dékán Asszony! Jó visszajelzések érkeztek a zalaegerszegi KKVHÁZ est után. A résztvevők élvezték a vitát a hazai felnőtt és felsőfokú utánpótlás képzésről. Önnek még egyszer köszönjük, hogy gondolataival gazdagította a rendezvényt! Ma a felsőoktatásban divat a versenyképes tudásról beszélni. Bántóan keveset beszélünk a hallgatók pedagógiai irányításáról és a motiváció fenntartásáról. Mi a helyzet ebben a kérdésben az Ön intézményében?
A Budapesti Gazdasági Főiskola Gazdálkodási Kara Zalaegerszegen a nagyobb intézményeknél jobb helyzetben ebből a szempontból. A hallgatói létszám viszonylag alacsony, 30-40 fős csoportokban tudunk oktatni, ami egészen más helyzet, mint az egyetemek sokszor 800 fős évfolyamain és 2-300 fős szakjain. Ezt a helyzetet igyekszünk előnyünkre kihasználni, hiszen az oktatók név szerint ismernek minden diákot, könnyen felismerik gondjaikat vagy éppen sikereiket. Így ezt a lehetőséget kihasználjuk a hallgatók egyéni képességeinek megismerésére, és egyedi fejlesztésére. Azt nem állítom, hogy egyéni fejlesztési programokat dolgozunk ki, de a legjobb pedagógiai érzékkel rendelkező oktatóink tulajdonképpen ezt teszik. Látják tanítványaik hiányosságait és erényeit, és ezeket igyekeznek kihasználni az oktatás során. Lehetőségünk van sok személyes konzultációra is, ami további motivációra ad alkalmat. Példaként említhetem a Tudományos Diákköri munkát, ami Karunkon példaértékű.
Bárhol találkozom az országban kollégákkal, mindegyikük megemlíti az érdeklődés és a motiváció hiányát a hallgatók körében. Ezen csak úgy lehet változtatni, ha a fent említett módon zajlik az oktatás: a diákok egyénre szabott feladatokat (is) kapnak, ahol kibontakoztathatják képességeiket, vagy korrigálhatják hiányosságaikat. A felsőoktatásban még legtöbbször egyirányú az ismeretek átadása, sokkal több alkalommal kellene aktívan bevonni a hallgatót az ismeretszerzési folyamatba. A motivációt szolgálhatja a szakma gyakorlásának jobb megismerése is: ha gyakrabban vinnénk ki hallgatóinkat a leendő munkaterületekre, jobban megismerhetnék és megkedvelhetnék leendő szakmájukat.

A Szlovén és az Osztrák határ közelsége jelent valamilyen versenyelőnyt a Főiskolának, és ha igen ezt Önök hogyan kamatoztatják?
Sajnos eddig ezzel a lehetőséggel nem tudtunk élni. Két évvel ezelőtt bekapcsolódtunk egy határon átnyúló együttműködési program kidolgozásába és pályázati előkészítésbe, de végül a szlovén partner kihátrált a pályázatból. Megpróbáltuk felvenni a kapcsolatot a magyar tanítási nyelvű középiskolákkal, de sajnos olyan csekély érdeklődés mutatkozott, hogy kézzelfogható eredménye ennek az akciónak sem lett.
Természetesen nem mondtunk le arról, hogy kihasználjuk az adottságokat, ehhez Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzatától is támogatást kaptunk, valamint éppen most van kibontakozóban a megyei Kereskedelmi és Iparkamarával egy ilyen témájú együttműködés.

A szakmai gyakorlatok ez idő szerint a hallgatók, az intézmények, és a fogadó vállalatok „édes terhe”. Mindenki menekül előle. De lehetne ez másként is. Mi úgy véljük a „best practice” példák megtapasztalása a hallgatók versenyképességét növelhetné. Hogy látja Ön ezt a kérdést?
Tapasztalataink szerint a szakmai gyakorlatok minősége elsődlegesen a gyakorlóhely fogadókészségén múlik. Több olyan céggel van kapcsolatunk, ahol kialakították a gyakornokok feladatkörét, szervezik munkájukat, integrálják őket a cég tevékenységébe. Mi természetesen ezt tanácsoljuk nekik, de sajnos még mindig sok olyan gyakorlóhely van, ahol nem látják a célját és funkcióját a gyakornok jelenlétének. Hallgatóink számára részletes feladattervet állítottunk össze, amelyben meghatározzuk, milyen tevékenységekkel ismerkedjen meg a fogadó szervezetnél. Ez egy kicsit a cégeket is orientálja.
A felsőoktatási intézmény azt teheti, hogy felhívja a gyakorlóhelyek vezetőinek figyelmét, milyen módszerrel tudják hasznosan felhasználni a gyakornokok munkáját. Sajnos nem tudunk minden céggel kapcsolatba kerülni, tavaly például több mint 50 helyszínen voltak diákjaink. Oktatóinknak nincs elég kapacitása arra, hogy minden helyre eljussunk.
A műszaki képzésben az idén kísérletképpen elindították a duális képzést. Karunk szeretne bekapcsolódni ebbe a kísérletbe, és kidolgozni a közgazdasági képzések számára a duális képzés programját, megvalósítási tervét.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.