Reflektorfényben

RÁVILÁGÍTUNK A LÉNYEGRE

Gazdaság

Élelmiszer-biztonság: alacsony szinten a bizalom

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) minden évben április 7-én ünnepli az Egészség Világnapját. Idén a középpontban az élelmiszer-biztonság javítása áll, amely a PwC álláspontja szerint közös felelősség, amelyet a vállalkozásoknak és a kormányzatnak egyaránt fel kell vállalniuk az emberek élelmiszer-biztonságba vetett bizalmának erősítése érdekében.

„Az élelmiszerekbe vetett bizalom erősítése egyre inkább előtérbe kerül, miután élelmiszer-biztonsági fiaskók ásták alá a közbizalmat. A kormányok és az élelmiszer-ipari vállalatok minden eddiginél nagyobb kihívásokkal szembesülnek, miközben a kereskedelem és az élelmiszer-ellátás alapjaiban változik. Más iparágakban is növekvő kockázattal kell számolni, az élelmezés azonban sajnos olyan terület, ahol az ellátási lánc problémái végzetesek lehetnek” – mondja Craig Armitage, a PwC élelmiszer-ellátási és integritási szolgáltatások üzletágának globális vezetője.

Az elmúlt hónapokban számos olyan eset történt, amelyek jogosan kelthették fel a fogyasztók aggodalmát. A legjelentősebbek közé tartozott a köménymag mandula- és mogyoróhéjjal történt hamisítása, a fagyasztott bogyós gyümölcsök hepatitis A-fertőzésével kapcsolatos félelmek, vagy amikor „ökoterroristák” csecsemőtápszerek megmérgezésével fenyegetőztek.

Armitage hangsúlyozza: „Nem csak a kisvállalkozások vagy a kevésbé szofisztikált eljárásokat használó vállalkozások vagy a fejlődő gazdaságok vannak kitéve ezeknek a fenyegetéseknek. Napjaink globális és komplex ellátási láncai természetüknél fogva stratégiai és innovatív megközelítést igényelnek minden szereplő részéről.”

A PwC „Food trust: From compliance to competitive advantage” című tanulmánya szerint a kormányzatok egyre inkább a szabályozásra összpontosítanak, miközben fokozzák a felügyeleti tevékenységet és a szankciókat az élelmiszer-biztonság növelése és a fogyasztók védelme érdekében.

„Az élelmiszerekbe vetett bizalom egyrészt közegészségügyi, másrészt fontos politikai kérdés, amely jelentős kockázatot hordoz azon élelmiszer-ipari cégek és kormányzatok számára, amelyek ezt nem kezelik megfelelően. A változó szabályozásnak való megfelelés csupán a kezdet. A jogszabályok csak minimális elvárásokat fogalmaznak meg, a fogyasztók azonban az élelmiszer-ipari vállalatoktól ennél többet várnak el a biztonság és a minőség területén. Végső soron az emberek számára nincs is fontosabb annál, mint hogy milyen minőségű élelmiszert fogyasztanak” – mondta Armitage.

„A legjobb gyakorlatot követő társaságok eljárásaikat úgy alakítják át, hogy ellenőrizhetőbbé és átláthatóbbá tegyék az ellátási láncaikat a gazdaságoktól egészen az szupermarketek polcaiig. Olyan technikai megoldásokat alkalmaznak, amelyek javítják a nyomon követhetőséget és a termékvisszahívások kezelését, miközben nem csupán a jogszabályi megfelelőségre, hanem az élelmiszer-biztonság kultúrájára és a standardok javítására összpontosítanak.”

A PwC az Egészség Világnapján a változást támogatja, és az eddiginél összehangoltabb megközelítést szorgalmaz.

A cég április 7-én bejelentette globális élelmiszer-ellátási és integritási szolgáltatások üzletágának létrehozását, amellyel az élelmiszer-ipari vállalatoknak és a kormányzati szereplőknek kíván segítséget nyújtani az élelmezési, élelmiszer-biztonsági és minőségi problémák megoldásában.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.