Reflektorfényben

RÁVILÁGÍTUNK A LÉNYEGRE

Marketing Tech

Internet okosan: Keresés

Népszerű téma. Keresés az interneten. Internet okosan. És lehet fokozni. Beírjuk ezeket a szavakat egy népszerű keresőbe nem akarok megnevezni egyet sem de a google-ra gondoltam és találatok tömegét kapjuk ahol hosszan elemzik, hogy hogyan is tegyük népszerűvé a keresőkben a honlapunkat. Hogyan kerülhetünk az első oldalra… Valljuk be, ha valaki ezt valóban tudja, le fogja írni? Ezt tényleg elhisszük? Aki tudja ezt, az inkább igyekszik jó áron értékesíteni a tudását. És ez rendben is van.
Viszont valamiért arról kevés írás létezik, hogy az átlagos internetező hogy keressen jól az interneten. Mintha elfelejtkeznénk azoknak a millióiról akik nem rendelkeznek honlapokkal, mindössze „csak” vannak. Élnek, léteznek, interneteznek. És bizony néha keresnek valamit a neten. Hisz a gyereknek ruha kell, a lakásba berendezés, ki kell festetni, vagy egyszerűen csak egy információra van szüksége a munkájához, vagy szórakzásához.
Hogyan is kezdheti a keresést?
Természetesen előveszi az egyik keresőt. Ne szégyenlősködjünk, nevezzük nevén! A Google a te barátod. Tehát elővesszük a guglit.
A címsorba bepötyögi azt a szót ami szerinte utal a keresett témára.
Találatok száma 5 millió.
Hoppá!
Egy dolog biztos. Nem fogja mindet átkurkászni. Megnézi az első oldal találatait, esetleg a második oldalt, és nagyon kevesen elmennek akár a harmadik oldalig. De ennyi. A lelkesedés kifulladt.
Megtalálta amit keresett??? Hááát, talált valamit. Talán még jónak is látszik. Nem keres tovább… És itt el is követte a legnagyobb hibát, ami elkövethető az internetes keresések közben. Hisz nem a számára legjobb oldalt találta meg, hanem azt, ami a szolgátató szerint a legjobb találat. Ez kb. olyan, mintha csak és kizárólag olyan dolgokat használnánk amit a tévéreklám első 1-1,5 percében láthatunk. Amúgy főként azt használjuk, de erről is le kéne szokni. 🙂
Az igazság az, hogy az internetes kereső számtalan lehetőséget biztosít a számunkra, hogy a keresésünket pontosítsuk. A tévé reklámokat nem tudjuk szűkíteni, és esélyes, hogy a számunkra legjobb szolgáltatónak nincs is pénze a hirdetésre. De a net más. Ott kis cégek is fent lehetnek. És a nem megfelelő optimalizáció miatt, esélyes, hogy valahol a gugli 238. oldalán találhatók egy semmitmondó jegyzettel. Pedig lehet, hogy NEKÜNK Ő A LEGJOBB. De hogy találhatunk rá?

Tetszik vagy nem, a keresés két személyen múlik. Az egyik a webfejlesztő, aki igyekszik kitalálni, hogy az adott terméket milyen kulcsszavakkal keresheti valaki és ezekre e kulcsokra optimalizálja a honlapot. És higgyék el, meg is tesz mindent ami szerinte helyes és célszerű az ügy érdekében.
De ott van az aki keres. És itt még van fejlődni való. Meg kéne érteni, hogy ma már nem elég egy szóra keresni. Szóösszetételekre, mondatokra érdemes. Sőt néha azt is érdemes beállítani, hogy a keresett szavak milyen sorrendben lehetnek a lapon. Érdemes beállítani egy országot, vagy nyelvterületet. Sőt néha a várost is beírhatjuk a keresőbe. A keresőket fejlesztő cégek egyre jobb algoritmusokkal rukkolnak elő, hogy mi egyre pontosabban kereshessünk, hát használjuk! Jelenleg a legtöbben úgy viselkednek, mint Cérna Géza a Ferrariban. Ül a tűzpiros Ferrariban és az autópálya leállósávjában 30km/h-val közlekedik, mert igazából nem tud vezetni…

Játsszunk egy kicsit. Képzeljünk el egy szituációt! Keressünk egy szolgáltatót, aki a közelünkben van, meg tudja javítani a csapot, felfúrja a falra a képet, és mellesleg hajlandó odébb vinni két szekrényt úgy hogy nem karistolja össze parketta friss lakkozását.

Az első körben három dolog jut eszünkbe. A vizvezeték szerelő, költöztető és a falfúrás, gyakorlottabb keresőknek az ezermester. Romantikus keresőknek férj. :-).
A vízvezeték szerelő nem jó megoldás, mert találhatunk ugyan egy szerelőt, de ő esélyesen nem fog falat fúrni és szekrényt sem pakol. Főként mert egyedül jön és nem lesz nála gurtni sem. Másrészt lehet, hogy egy csapcseréhez drága.
A költöztető megoldja a bútor átrendezést, de semmi mást. És az sem lesz olcsó.
A falfúró megfúrja a 2-3 lyukat és minden szép. Talán a csapot is felszereli. De szekény áthelyezése már gond.
A férj beszerzése elég nehézkes, úgyhogy ezt most hagyjuk. 🙂
Tehát marad az ezermester. Régi szép szó, ami fedi a ház körüli egyszerűbb munkákat elvégző szakit. Aki jól jön, ha nincs férj vagy ha a férj az entellektüell kategóriából került ki.

Vagyis első körben az a dolgunk, hogy meghatározzuk az elvégzendő munkát és kitaláljuk, hogy valójában kit vagy mit keresünk.
Utána átgondoljuk, hogy akit keresünk, az hol lelhető fel.
Egy ezermestert nem hívjunk Debrecenből, ha Nagykanizsán lakunk. Márpedig a net óriási. És nincs kizárva, hogy az első 10 oldalon egy nagykanizsai ezermester sem lesz.

Nos nincs más dolgunk, hogy a szükséges kulcsszavakat beíruk a keresőbe. Meglepő módon a találatok száma nagyjából egy oldalra korlátozódik. Az esetek többségében olyan találatok jönnek fel, amik különböző cégjegyzékek egy konkrét bejegyzésére vagy apróhirdetésre mutatnak.
Miért is jó, ha így keresünk?
Ha simán csak az ezermester szóra keresünk a talátok száma 688000 db. Persze itt is van az első oldalon pár izgalmas link, csak az nem derül ki egyikből sem, hogy helyileg hol vannak. Vagy valami gyűjtőlapra jutunk ahol a keresést lehet folytatni. Ez nagyon időigényes. És jobbára elég drága.
Én egy laza mozdulattal ezt írtam a keresőbe:
Budapest ezermester falfúrás csapszerelés
Volt egy oldalnyi találat. És ott én egy apropiaci hirdetésre klikkeltem ahol az apróhirdetéshez kapcsolódó linken egy ezermester elég vacak honlapját találtam. Igen egy olyan honlapot ami a legalapvetőbb honlap igényeket sem elégíti ki. Egy sima kereséssel soha az életben sem találtam volna meg. De a felsorolt szolgáltatásai fedik amire szükségem van illetve lenne ha a fenti munkákhoz keresnék segítséget.

Hogy ellenőrizhető legyen a dolog egy kitalált történettel felhívtuk őket (ezért elnézést) és informálódtunk, hogy tudnak-e vállalni pár csapcserét, bútor átrendezést, fúrást, szóval klasszikus költözés utáni problémamegoldásról van szó. A párom hívta fel őket (mert ugye ha én hívom az elég fura lett volna, hisz mindezt a munkát mint férfinak nekem is meg kell tudnom csinálni) és a párom azt mondta, hogy ha valóban szüksége lenne ezekre a munkákra, hívná őket. Tehát a keresés hatékony volt. És mindössze 0.47 másodpercig tartott. 🙂

A keresők vizsgálják, hogy azok a kulcsszavak amiket beírtunk milyen messze vannak egymástól. Hol szerepelnek (”’) tehát a kulcsszavak egymáshoz való viszonyát is. Ezért érdemes több kulcsszót a napi beszédben, szövegkörnyezetben leginkább használt sorrendben beírni. De ki is zárhatunk bizonyos szavakat. Ha a kulcsszó elé mínusz jelet írunk (pl:-sex) akkor azok az oldalak kimaradnak ahol ezek a kulcsszavak találhatók. de ha plusz jelet írunk egy szó elé akkor az a kulcsszó mindenképp megtalálható a találati honlapokban (pl:+keressünk). De további lehetőség a keresés pontosítására, ha a keresőbe idézőjelesen írunk be egy szót, mondatot, vagy szóösszetételt, akkor nem a szavakra keres a kereső, hanem pontosan erre az ominózus idézetre, szóra, alakra (pl:”hazádnak rendületlenül légy híve”). Vagy, ha nem tudjuk hogy egy szó hogyan szerepel, akkor a százalékjelesen beírva (pl: %keres) bár a helyzet az, hogy például a gugli a százalékjel nélkül is keresi a ragozott alakokat is. Hiába a keresők is fejlődnek. 🙂
Tehát, ha jól akarunk keresni az interneten bátran használjuk a lehetőségeket.
Ezen cikk írásakor én így kerestem az interneten (bizony, én is használom a keresőt):
Google -> „hogyan keressünk az interneten”
A találatok java a hogyan keressünk pénzt a neten lett, ami egy halom érdektelen és kamu oldalra mutatott.
De ha így keresek:
Google -> „hogyan keressünk az interneten -pénz -pénzt”
Már jobb a helyzet. Persze még ez is túl sok találatot hoz, de lehet tovább szűkíteni, pontosítani a dolgot. 🙂

Amúgy a keresőket fejlesztő cégek az új és újabb algoritmusokkal a teljes idegösszeomlás szélére sordorják a weblapok fejlesztőit, akik a legjobb optimalizációt igyekeznek elérni, de ez más történet. Mert az átlag felhasználók életét megkönnyítik. Mármint azokét akik tudják használni ezt a Ferrarit.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.