Reflektorfényben

RÁVILÁGÍTUNK A LÉNYEGRE

Gazdaság

KKV forradalom Multi országban

Létezik egy elmélet, mely szerint az Internet szemében megoldott az eddigi elméleti 100%-os demokrácia. Természetesen számunkra jelen pillanatban mindegy, hogy indukcióval vagy dedukcióval bizonyítható-e az elmélet, mert gyakorlatban nagyon is működik. A Long tail (hosszú farok) elmélet lényegét már egy korábbi cikkemben leírtam, röviden annyi az elmélet KKV-ra vonatkozó értelmezése, hogy ugyanakkora eséllyel található meg az internetezők szemében egy kisvárosi cipőbolt vagy egy garázs webshop, mint a Nike vagy az Adidas cipői. A „cipő rendelés” keresőbe történő begépelésekor ugyanolyan eséllyel indulhatnak versenyzőink. Ez a történelemben páratlan lehetőség a nulláról induló vállalkozásokat is olyan versenybe léptetheti be (megfelelő online felkészültség után), amit a hatalmas multi vállalatok (online) piaci részesedése sínyli meg. Minderre egyszerű és már biztosan mindenki számára ismert példa, amikor a keresőben nem csak az organikus (megfelelő módon keresőoptimalizált) honlapokat találjuk meg, hanem a fizetett hirdetések is körbe rajongják figyelmünket. Ezek a fizetett hirdetések (ugyanazon licit verseny nyertesei) nem milliós lobbikat nyertek meg maguknak, hanem a kattintási árak megszabásai szerint kerülhettek „az elsők közé”. Már is látható, két módszerrel is versenybe szállhatunk akárki ellen. Sokan nem tudják, hogy egyszerre mind a két megjelenési formában is indulhatunk, ami azt is eredményezheti, hogy honlapunk az első 10 találat között kétszer is szerepelhet. Ennél többet kívánni nem lehetne az online piac demokráciájában!

Egyszerűen magyarázva a jelenséget, a végtelen „virtuális polc” lehetősége a webáruházunknál, iroda helység és rezsi nélküli „online irodánk” a Google szemében egyenértékű konkurenciáink hasonló portékáival. Tovább is mennék a gondolatmenettel, miszerint a specializált szolgáltatót és kereskedőt célpiaca nem csak hogy könnyebben megtalálja a vendégköre, de földrajzi viszonyoktól függetlenül vásárolhatnak tőlünk (és a technika segítségével még a térségek árszabását is mi határozhatjuk meg). Mennyivel jobban hangzik ez a terület szerinti árszabás, mint annál a magában is boldogító esetnél, amikor nyugati turisták özönlenek be boltunkba. Nem csak hogy a vevőkörünk bővül, de a nyugati vevőknek kétszeres haszonnal áruljuk ugyan azt a terméket vagy szolgáltatást, mint egy hazainak vagy keleti partnernek. Álmodni sem mertek volna 100-50-30 éve arról, hogy a polcokon az árszabást specializálni lehessen. Erre ma már úgy van lehetőség, hogy még a vevő is tisztában van vele, és nem próbál pereskedni érte.

Új személet a piacon
A kibővült vevőkör hozadéka, hogy a konkurencia is kibővült. Az egész világnak adunk el az internet segítségével, és az egész világ a konkurenciánk. Videóstúdióként nem csak a többi videóstúdió, hanem a minőségi kamerák webshopjaitól a legújabb kamerával rendelkező mobiltelefonokig. Még egy példa szerint a magyarországi szoftvergyártó cég nagy valószínűséggel olcsóbban oldja meg a programozást, mint egy amerikai iroda nyugati fizetésével. Özönlik hozzánk a megrendelés és vásárlói tekintet, csak be kell szállni az online piactérbe egyetlen apró befektetéssel (honlap).
Nagyon körültekintőnek kell hát lennünk, amikor 5 éves tervet írunk cégünknél, mivel számításba kell vennünk és spekulációkba bocsátkozni az online piac terjedésével kapcsolatban is.

Mit kell ehhez tennünk, hogy mi is konkurenciái lehessünk a nagyoknak több millió felhasználó, azaz potenciális vásárló előtt?
•    Nem kell hatalmas irodahelyiséget bérelni, csak egy látványos honlap szükséges. Nincs szükségünk olyan mértékű szórólap és plakát kampányra, mint eddig, csak egy pár közösségi portálon regisztrálni (Facebook, Twitter, Iwiwen már nem).
•    Nem kell már több ezres raktárkészlet, csak egy webshop. Megrendelőnk azt sem fogja tudni rólunk, hogy viszont eladók vagyunk, vagy gyártók. Őt csak az ár és minőség fogja érdekelni (ami pedig csak stratégiánk megvalósításán múlik).
Mindkettőn pedig – díjmentesen – rendszeresen közzétenni akcióink, termékeink, és mi érdekes lehet vevőinknek. (Tévedés azt hinni, hogy amit mi fontosnak gondolunk megosztani, az számukra is fontos.)

Az már csak hozzáállás kérdése, hogy lehetőségként vagy problémaként tekintünk erre a helyzetre. Mindenesetre a kibűvölt piac és több konkurencia tény maradt és egyre inkább az is lesz.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.