Reflektorfényben

RÁVILÁGÍTUNK A LÉNYEGRE

Gazdaság Tech

Közösségi site és vállalat

Ma alig van olyan 20 év alatti fiatal, aki ne használna valamilyen közösségi portált. Az idősebb korosztály körében is vírusként terjed ez a szokás – igaz ők nem rendelkeznek annyi ismerőssel, nincs olyan széles kapcsolati hálójuk, viszont rohanó életükben ezzel a módszerrel fenntarthatják és felújíthatják baráti kapcsolataikat. A regisztrált felhasználók száma és a közösségi portálokon töltött idő az üzleti szervezetek számára is szinte nélkülözhetetlenné teszi a jelenlétet. „Aki kimarad, az lemarad” – erre a helyzetre nagyon találó ez a közhely. Hallgatóink írásaiból kiderül, milyen jól ismerik a közösségi portálok előnyeit, de többen felhívták a figyelmet a hátrányokra is. Számomra megnyugtató, hogy a jövendőbeli gazdasági szakemberek milyen pontosan látják ennek az eszköznek a marketing különböző területein való használhatóságát. Írásaik szakemberekével vetekednek, ajánlom minden kisvállalkozó figyelmébe.
Solt Katalin főiskolai tanár

 

Sztárcsevics Gábor, BGF-GKZ Gazdaságinformatika, II. évfolyam III. szemeszter
Mindannyian ismerünk közösségi portálokat, hiszen sokfélét találhatunk a világhálón. Mind közül talán a legismertebb a Facebook. Véleményem szerint a közösségi portálok lehetőséget adnak a kisvállalkozásoknak a ,,terjeszkedésre”.Jómagam a közösség portálok közül csak a Facebookot használom. Az ismerőseim, barátaim közül alig tudok olyant említeni, aki nincs beregisztrálva erre a portálra. Az utóbbi időben észrevettem, hogy sok vállalkozás a következő tendenciát folytatja: regisztrálja magát, mintha egy élő felhasználó lenne. Ezek után nagyjából válogatás nélkül bejelöl mindenkit ismerősnek, akit csak az oldal felajánl a ,,kit ismerhetek” funkció keretében. Az ismerősnek jelöltek között ugyan lesz olyan, aki nem hagyja jóvá a felkérést, de a felhasználók nagy része visszaigazolja, mivel nem látnak benne semmi rosszat, valamint sokan szeretnének több ismerőssel rendelkezni.
Az említett vállalkozás tehát megkezdi az ,,online ismerkedést”, és rövidesen több ezer ismerősre tesz szert. Ezek után különböző kiírások és képek publikálása formájában reklámozni próbálja magát, véleményem szerint eredménnyel. Az eredményessége többoldalú: egyrészt ezért a reklámért ő nem fizet semmit, valamint így jut el a legtöbb emberhez a hirdetése. Ez azért lehetséges, mert egy rádiós, vagy TV-s reklámmal ellentétben a közösségi portálokon sok esetben sokkal több ilyen reklám van elhelyezve, és sokkal többször kerülhet a felhasználók szeme elé. Ismerek olyan embert, aki néha annyira szokott unatkozni, hogy minden ilyen hirdetést elolvas a Facebookon.
Ha megkérdeznénk erről egy-két olyan vállalkozót, aki él ezzel a módszerrel, biztosan pozitív eredményről számolnának be. Főleg a portálokon állandóan megjelenő képeknek van a legnagyobb hatásuk. Ha nagyon éhesek vagyunk, és leülünk az internet elé, bizony sokszor fog szembejönni egy ínycsiklandó étel képe. Hallottam olyan gyorsétteremről, amelyiktől lehet Facebookon keresztül is rendelni. Így egyrészt nem kell fizetni a telefonálásért, másrészt a rendelő az internetre feltöltött képeken látja, hogy milyen ételt fognak neki kihozni, hiszen gyakran van egy albuma az étteremnek a világhálón, amiben az általuk készített ételek /italok képei láthatók.
Ezen kívül a kisvállalkozások használhatják arra is a közösségi portálokat, hogy piackutatást végezzenek. Sok opció adódik arra, hogy felmérjék a vásárlói igényeket. Gondolok itt arra, hogy indíthatnak szavazást, vagy kérdőívet bocsáthatnak közre. A szavazás témája természetesen akármi lehet, és a kérdőívben feltett kérdések is tetszőlegesek lehetnek. Információt szerezhetnek a vásárlók megelégedettségi szintjéről, vagy esetleg arról, hogy milyen termékek, szolgáltatások lennének népszerűek a fogyasztói körben. Ezen túl, akár az is adhat egy visszajelzést, hogy a például a Facebookon az általuk publikált képet,videót,hírt hányan ,,lájkolták”.
Érdemes még megjegyezni azt is, hogy egy kisvállalkozás akár beszállítókat is találhat magának egy közösségi portálon keresztül. Akár ugyanúgy, mint ahogyan a vevő megtalálja a kisvállalkozást, a kisvállalkozás is megtalálhatja a vevőt. Úgy látszik, hogy a közösségi portálok képesek hidakat építeni a vállalkozások közé.
Véleményem szerint mindenkinek magának kell levonnia a következtetéseket, hogy ez a módszer mennyire sikeres, mennyire legális, mennyire fair. Azt tudom mondani, hogy a kisvállalkozások nagyon jól ki tudják használni ezt a lehetőséget. Én, mint fogyasztó, azon a véleményen vagyok, hogy a közösségi portálok egyszerűbbé teszik az információ áramlást és a kapcsolatfelvételt is a különböző cégekkel, és a cégek között is.
 

Beke Martina, BGF-GKZ, GM szak, nappali tagozat, III. évfolyam, V. szemeszter
Egy vállalat életében nagyon fontos szerepet játszanak a különböző marketing-kommunikációs eszközök, hiszen ezek segítségével lehetőségük nyílik megismertetni a fogyasztókkal termékeiket, szolgáltatásaikat. Kezdetben viszont csak a multinacionális cégeknek adatott meg az esély, hogy a legtöbb és legkülönfélébb módon népszerűsítsék magukat, hiszen az ehhez szükséges tőke esetükben rendelkezésre állt. Ezzel szemben a kisebb vállalatoknak nem volt olyan anyagi háttere, mely lehetővé tette volna a különböző hirdetési eszközök igénybe vételét.
Napjainkban a marketing egyre nagyobb jelentőséget kap még a kisvállalatok körében is, ez pedig azzal magyarázható, hogy sokkal több eszköz áll a cégtulajdonosok rendelkezésére, mint korábban.
A különböző eshetőségek kiválasztása során fontos szempont, hogy olyan helyen hirdessenek, ahol maga a vevő is jelen van, és sokkal nagyobb az esélye annak, hogy a leendő vásárló találkozik is a hirdetéssel.
Az internet megjelenésével az imént említett szempontok teljesültek. Minél nagyobb hangsúlyt kapott az életünkben, annál inkább háttérbe szorította a korábban alkalmazott eszközöket.
A legnépszerűbb marketing-kommunikációs eszközök a honlapok, valamint a közösségi portálok lettek, hiszen ezek az online eszközök olcsóbbak, hatásuk mérhetőbb, és sokkal hatékonyabbak, mint korábbi társaik.
A legkedveltebb ilyen közösségi portál az egyre többek által használt Facebook, melyen a vállalkozónak több lehetősége is van arra, hogy vállalatát népszerűsítse.
A Facebook egy kézikönyvet is kiadott, melyet elolvasva a kisebb vállalatok tulajdonosai is megtudhatják, hogy a honlapon melyek azok a megoldások, módszerek, melyekkel sikereket érhetnek el.
A vállalatok a Facebookon keresztül nemcsak megismertetni tudják magukat, hanem az érdeklődőktől folyamatos visszajelzéseket is kaphatnak, melyeknek a termékfejlesztés során nagy hasznát vehetik a cégek. A vásárlók tapasztalataikat leírhatják, észrevételeiket megoszthatják, kommentálhatják. Mindezek mellett a közösségi portál segítségével az igények is felmérhetőek (kérdőívek készítésével, szavazások megtartásával).
A marketing-kommunikációs tevékenység kapcsán azonban mindig van egy tényező, amely nagy figyelmet kap. Ez pedig nem más, mint a megtérülés. Kérdés, hogy a közösségi portálok esetében az alkalmazott marketingtevékenység mennyire gyorsan térül meg.
Az online marketing egy másik nagy előnye a mérhetőség, hiszen figyelemmel kísérhetjük, hogy hányan kattintottak az adott hirdetésre, továbbá mennyi időt töltöttek el a honlapunkon. Tudjuk viszont, hogy nem minden kattintás végződik vásárlással, ugyanakkor pozitívumként fogható fel az, hogy ha egy termék weboldalának linkje minél többször szerepel a különböző közösségi média felületeken, annál nagyobb úgynevezett „linknépszerűséget” elérve egyre előrébb kerülhet a Google-ban.
Fontos továbbá, hogy a közösségi médiában feltüntetett termékről, illetve szolgáltatásról pozitív képet alakítsunk ki, hiszen a fogyasztókat nagy mértékben befolyásolják a honlapokon látottak, ezekről pedig vásárlásaik során sem feledkeznek meg.
Ezek az online hirdetési eszközök azonban hátrányokkal is rendelkeznek. Több honlapon is olvashatunk arról, hogy egyes emberek már szinte zaklatásként élik meg azt, hogy ha egyszer rákattintottak egy bizonyos cég hirdetésére, esetleg vásároltak is valamit az adott vállalat honlapján, akkor ezek a hirdetések a későbbiekben folyamatosan, szinte mindenhol felbukkannak, amerre a vevő jár.
Összességében úgy vélem, hogy a közösségi portálok megjelenése pozitív hatással van a kisvállalatokra, hiszen így a viszonylag kevés alkalmazottat foglalkoztató cégek is hírt tudnak adni magukról, mégpedig anélkül, hogy ez jelentősebb költségeket emésztene fel. A közösségi portálok széles körben elérhetővé tették a marketing-kommunikációt, melynek következtében egy kisvállalatnak nincs szüksége reklámügynökségek segítségére, hiszen így maga is képes alacsony költségek mellett hatékony kampányt folytatni, ugyanakkor nem feledkezhetnek meg arról, hogy ezekkel az eszközökkel is okosan, óvatosan, tudatosan kell bánni.
A jövőt tekintve úgy gondolom, hogy az ezen a területen megjelenő egyre több szereplő jelenlétéből adódóan a verseny kiéleződése várható.

 

Szecsődy Arnold BGF-GKZ, FSZ, II. évfolyam, Banki-pénzügyi szakügyintéző
A közösségi oldalak szinte alapvető feltételei a mai modern életünknek. Mindenki valamilyen formában jelen van ezeken az oldalakon, ezzel befolyásolva életvitelünket. Így egyfajta versenyt generálnak a kisvállalatokra, úgy, hogy már alapfeltétellé teszik számukra, hogy megtalálhatóak legyenek rajta. Hiszen ez a fajta világ rohamosan fejlődik és bővül, mind a felhasználók részéről, mind pedig az igények oldaláról. Tudnunk kell, hogy ez a fejlődés még messze nem fejeződött be.
Ezek a közösségi hálók nagy támogatást nyújtanak a vállalatok számára és így egyfajta kommunikációs csatornát tudnak nyitni a fogyasztók felé. Ezeket a lehetőségeket már jó pár cég felismerte és igyekszik minél tágabban kihasználni. Az ilyen oldalakon való regisztráció után fontos, hogy aktív legyen az adott cég profilja, és kihasználja az ebben rejlő lehetőségeket. Az, hogy ezt a feladatot elvégezzék plusz munkát jelent a vállalkozásnak, de ha okosan csinálják, annál nagyobb hasznuk lehet belőle. Kezdésnél a legfontosabb, hogy minél több ember megtalálja, illetve megismerje magát a vállalatot és a fő profilját. Érdemes folyamatosan megosztani információkat, híreket, képeket és egyéb olyan dolgokat, amik érdekelhetik a felhasználókat. Pozitív hatás elérése érdekében a legfontosabb, hogy folyamatos marketing-kommunikációja legyen az oldalnak. Ma már számtalan lehetőség van erre. Tudni kell, hogy a piacon óriási verseny van, főleg ezekben a nehéz időkben és így minden lehetőséget meg kell ragadni. Ma már az egyéni vállalkozók és a legkisebb cégek is így próbálnak előbbre jutni. Hiszen ez a lehetőség szinte ingyen van és közben rengeteg ember figyelmét meg tudják ragadni. Ezért folyamatosan reklámozni kell magukat a cégeknek, különböző akciókkal, és ami a legnagyobb figyelmet felkelti, a különböző nyereményjátékokkal. Ezek sokszor több ezer embert meg tudnak mozgatni, pusztán azért, hogy nyerjenek. Erre is számos lehetőséget biztosítanak az oldalak, gondolok itt főleg a különböző alkalmazásokra. Ehhez viszont néhány terméküket, szolgáltatásukat ingyen fel kell ajánlani, de az eredménye ezeknek sokkal pozitívabb lehet, mint a befektetett tőke értéke. Régebben egy cég eléréséhez meg kellett találnunk magát a weboldalt, vagy ha még az sem volt, akkor a cég elérhetőségét valamilyen formában. A közösségi oldalak viszont arra késztetik a kisvállalatokat, hogy tartsanak fenn az oldalukon egy állandó, úgymond „ügyfélszolgálatot”, ezzel biztosítva a gyorsabb és könnyebb elérést. Így mindenki számára egyfajta közvetlenebb és egyszerűbb kapcsolatot tudnak kiépíteni. A közvetlen elérés miatt a vásárlóknak is lehetőségük van eszmét cserélni magáról a vállalatról, vásárlási folyamatról, termékekről vagy bármi olyan dologról, ami hozzá kapcsolódik. Ezzel nagymértékben lehet növelni a bizalmat a vállalat felé. Igaz, ez akár fordítva is elsülhet, ha nem megfelelően végzi a cég ezt a fajta marketing-kommunikációs munkáját.
A mai világunkat és a trendeket figyelembe véve még pár éven belül szinte elengedhetetlen lesz, hogy mindenki rajta legyen e közösségi site-okon vállalati szinten is. Amikor ez bekövetkezik, nem az lesz már a fontos, hogy rajta van-e, hanem az, hogy kedvezőbb feltételeket, jobb akciókat, értékesebb nyereményeket tud-e nyújtani a fogyasztóknak. A mai versengő világunk második szakasza egy online világban fog folytatódni és kiteljesedni, véleményem szerint, melynek alapján elmondható, hogy a vállalatok működési alapfeltételét az internetes közösségi portálok fogják képezn
Fehér Milán BGF-GKZ, Közszolgálati szak, I. évfolyam, I.szemeszter
A mai világban, ahol már csaknem minden az elektronika világára épül, mindenkinek fel kell vennie a versenyt ezzel a felgyorsult életvitellel. Ebben a világban nagy szerephez jutottak a közösségi oldalak, amelyeket már szinte mindenki használ. Így a kisvállalkozásokra is hatást gyakorol ez a rendszer.
Kimondható- véleményem szerint- először is, hogy kétfajta kisvállalkozó létezik: aki él az internet és a közösségi oldalak adta lehetőségekkel, és aki megijed az elektronikus világ „kuszaságától, gyorsaságától”. Mára már számos lehetőség van ebben az „iparágban” is. Mindenki ismeri a felbukkanó ablakokat a reklámokkal és a közösségi oldalakon elérhető linkeket, amelyek valamilyen vállalkozást reklámoznak. Komoly potenciál van ebben a reklámozási eszközben, ehhez képest hazánkban a kisvállalkozók alig költenek ilyen lehetőségekre. Két éve még – kutatások szerint- a kisvállalkozók féltek a Facebook és a Twitter térhódításától. Mivel mára már a leglátogatottabb oldalakká váltak a közösségi oldalak, érdemesek azok a próbálkozások a vállalkozók részéről, amik a közösségi oldalak használatát célozzák meg. A közelmúltban készített felmérések szerint a kisvállalkozások száma megnőtt az interneten, azonban a közösségi oldalakkal még csak „barátkoznak” a vállalkozók. A megkérdezettek több mint fele nincs fenn ilyen téren egyik közösségi oldalon sem.
Azokkal is foglakozni kell, akik belevágnak/tak ebbe a marketing-kommunikációs lehetőségbe. Sokan készítenek üzletüknek facebook-os oldalt, amivel próbálják reklámozni magukat. Manapság ez már nem mondható újdonságnak, hiszen a közösségi oldalakon aktívan jelenlévők láthatnak már sok ilyen oldalt. Minden kisvállalkozó próbálkozik ilyenekkel, ám a mai „közösségi társadalom” nem mutat már nagy érdeklődést az ilyen felhívások iránt. Itt is fejlődnie kellett a különböző hirdetéseknek. A figyelemfelkeltéshez új eszközöket kezdtek alkalmazni a kisvállalkozók. Különböző engedmények, melyeket adnak a cégek vagy a különböző nyereményjátékok csábíthatják magukhoz a potenciális vásárlókat. Ha fellépünk például a Facebook-ra, láthatjuk azonnal, hogy számos cég hirdeti magát valamilyen szlogennel, képpel. Emellett sokszor nem elég egyetlenegy reklám a vállalkozásoknak. Sokan többször indítanak oldalt, hogy reklámozzák magukat, mint azt más médiaformában tennék. Így próbálnak megfelelni a rohamosan fejlődő elektronikus kultúra kihívásának.
A jelen helyzetben meg kell említenünk a direkt, a kisvállalkozások segítségére létrehozott marketingtippeket adó oldalakat is. Itt egy, az internetes marketing területén kezdő kisvállalkozó megtalálhat olyan praktikákat, amik segíthetik elindítani „reklámprogramját” az internetes közösségi oldalakon. Ilyen oldal például a „facebooktippek.hu” nevezetű honlap. Itt segítőkezet kap egy vállalkozó ahhoz, hogy hogyan kell a közösségi oldalon beindítani marketing-kommunikációs tevékenységét és ahhoz is, hogy sikeresen működtesse azt. Ezzel az egy példával is igazolva látszik, hogy mennyit változott a kisvállalkozások marketingje a közösségi oldalak megjelenésével.
Magyarországot szemlélve látjuk, hogy itthon is ez a kettős tendencia mutatkozik. Érzékelhetjük, hogy egyre több kisvállalkozás lépi meg a közösségi oldalakon való reklámozás lehetőségét, de még így is sokan ódzkodnak ennek a marketingformának a használatától. Hazánk elmarad az online vásárlási és eladási tendenciákhoz viszonyítva, de a környező országokat tekintve jobban áll. Azok kis- és középvállalkozók ellenben, akik reklámozzák magukat az interneten és a közösségi oldalakon, összekapcsolják a forgalomnövekedésüket és az internetes hirdetésekre fordított összegeket.
Összességében el kívánom mondani, hogy a mai világban nagyon nagy szerepe van a közösségi oldali reklámozásnak. Egy kisvállalkozás sikere is függhet a jól elindított „közösségi marketingtől”. Kijelenthető, hogy ezé a reklámfelületé a jövő, és aki nem akar lemaradni a fogyasztókért folytatott versenyben „fel kell, hogy lépjen” a közösségi oldalakra és úsznia kell az árral.
 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.