Reflektorfényben

RÁVILÁGÍTUNK A LÉNYEGRE

Gazdaság

Moblilháború

 

A MOBILHÁBORÚ
Öt ábra, hogy megértse a mobilpiacot

Mikor csúszott le végleg a Nokia, és mi okozta a vesztét? Miért volt fontos a
Microsoftnak a finn cég felvásárlása? És többek között miért hagyja ott az USA-t
a Vodafone? Megmutatjuk.

Sokan felkapták a fejüket azon, hogy a Microsoft rátette a kezét a Nokiára,
pedig már tavaly nyáron arról szóltak a hírek, hogy ha nem lesz vásárló, pár
éven belül megszűnhet a mobilgyártó. Állítólag a Lenovo is érdeklődött a finn
vállalat iránt, de tavasszal már pletykáltak a Microsoft általi felvásárlásról
is. A hír azért sem meglepő, mert 2011 februárja óta a két vállalat stratégiai
partnerséget kötött.

A kérdés ennek ellenére áll: mi történik a mobilpiacon, hogy került az egykori
toronymagas első eladószámba? Öt ábrában magyarázzuk.

1. A lejtmenet

A piacvezető Nokia vesztét az okostelefonok térnyerése okozta. A finnek nem
tudták tartani a lépést az Apple-lel és a Samsunggal, amelyek rohamosan nőttek.
Bár az Ashával és a Lumiával legalább megpróbálták, nem sikerült profitálniuk a
smartphone-ok térnyeréséből, melyek mára a mobilpiac több mint felét adják.
Közben a Samsung ügyesen, lépésről lépésre „lopta” el a Nokia piacát.

2. Az előzés

A piaci részesedés zsugorodása a mobileladások esésének egyenes következménye.
Alább az látható, hogy 2012-ben miként előzte meg a Samsung a Nokiát. Bár az
iPhone jelentős „rombolást” okozott a mobilpiacon, az Apple azért még mindig a
csak a harmadik világszerte prémiumtermékeivel.

3. Üzleti eredmény

A rossz eladások természetesen a Nokia nyereségében, majd veszteségében is
megmutatkoztak. A cég működési eredménye még az iPhone 2007-es megjelenésének
évében is elfogadható volt, több mint 11,5 milliárd dollárt tett ki – hívja fel
a figyelmet az Origo cikke. A rákövetkező évben már hétmilliárd alá csökkent,
2009-re pedig 1,72 milliárdra esett vissza. Az okostelefonok első hullámát még a
finn cég is képes volt meglovagolni, 2010-ben több mint egymilliárd dollárral
növelve működési eredményét, azt követően azonban a mobilgyártó üzletág
folyamatosan veszteséget termelt.

4. Oprendszerek

A Nokia vesztét nem a rossz termék, hanem a kevésbé elterjedt, és kevesebb
applikációt támogató operációs rendszer okozta. A más cégek által fejlesztett
appok hasznát elsőként az Apple ismerte fel, kaszál is az iOS-sal mind a mai
napig a minialkalmazások révén.

Hamar felzárkózott azonban az ingyenes fejlesztői platformot biztosító, Google
által piacra dobott Android, a Nokia által mostanság használt Windows Phone
részesedését viszont nagyítóval kell keresni, és erre nagyságrenddel kevesebb
applikációból válogathatnak a felhasználók. Az appok fontosságát jól mutatja az
a nemrég a Google Mobile Planet által közölt felmérés, mely szerint egy átlagos
okostelefon felhasználó 26,2 applikációt telepített már mobiljára.

Iparági elemzők szerint a Microsoft épp a Windows Phone életben tartása, majd
felfuttatása érdekében vásárolta fel a Nokiát, és célja, hogy az operációs
rendszer minőségben, fejlettségben és applikációszámban öt év alatt felzárkózzon
az iOS és az Android mellé.

5. Földrajzi megoszlás

Látszólag nem tartozik ide, de a mobilpiacra valójában az is kihatással van,
hogy miként alakul a felhasználók földrajzi megoszlása. Alább az figyelhető meg,
hogy már 2011-ben Európa és USA csak a mobilozók 22%-át adta, az amerikai piac
pedig nagyságrendekkel kisebb az európainál. Ilyen kontextusban például a
Vodafone eheti lépése is könnyebben értelmezhető, mely szerint elhagyja az
USA-t, és Európára koncentrál.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.