Reflektorfényben

RÁVILÁGÍTUNK A LÉNYEGRE

Marketing

Visszahívjuk?

Az is közismert tény, hogy az érzékelésünk és észlelésünk több,  mint 95%  nem verbális csatornán keresztül történik .   Ehhez képes figyelemre méltó a bevezető állításunk  : vagyis a panaszok , észrevételek  döntő része közvetített és verbális  csatornákon keresztül jut vissza a szolgáltatókhoz.

Emlékezzünk meg e helyt egy régi szociálpszichológiai kísérletre, melyre 1971-ben a Palo Altóban került sor.  Ez volt a híres börtönkísérlet.

E kísérletben bebizonyították – többek közt –, hogy közvetített csatornákon keresztül még halálos mértékű áramütést is képesek vagyunk (lennénk) adni, megfelelő visszajelzés, közvetlen észlelés hiányában.

E kísérlet megállapítása óvatosságra int az elektronikus problémamegoldást illetően.

De lássunk még tényeket!

Mint panaszok felülvizsgálatával foglalkozó (szak)ember azt tapasztalom, hogy az ismételt panaszok esetében 10-ből legalább 9 esetben megjegyzik az ügyfelek, hogy az ügyintéző visszahívást ígért, s erre nem került sor.  Az alap lehet tehát az is, hogy ne ígérgessünk, ha nem tudjuk teljesíteni.

Talán elsők között voltam, aki elektronikus könyvet megkísérelt „visszavinni”.  Mivel a valós könyvek elárasztják a lakásomat, megpróbáltam a könyvvásárlásaimat átterelni elektronikus formába .  Tettem egy próbát, mivel Karácsonyra kaptam egy e- book olvasót, rendeltem hozzá a legnagyobb ilyen –ezzel célzottan foglalkozó- könyvkereskedésben egy kötetet.

Természetesen elolvastam előtte a kapcsolódó leírást a rendelésről .. Az formátum olvasható, tehát a kísérlet indult…

A fizetés és a laptopra való letöltés sikerült, az „olvasó” viszont már kiírta „file format error”. Tulajdonképpen lehetne ésszerű, hogy a továbbmásolást megakadályozza a rendszer, … de én nem laptopon akartam olvasni a művet.

Nosza írtam is reklamációt. S jött a klasszikus elektronikus megoldás …  A Rendszergazda írt választ nekem … A ismert rendszergazda megközelítésben  a „hülye felhasználónak” .. Elküldte a linket, hogy olvassam el  a használati útmutatót, melyet már elolvastam előzőleg .  S megjegyezte, hogy speciálisan   „titkosított” a formátum … Elolvastam a leírást ismét …. Nincs benne szó a titkosításról.

Valami nem egyenlő a saját titkosított változatával…  ,vagy nem olvasható..

S ne higgyék, hogy feladtam, mert elmentem a kereskedés valós (nem virtuális ) boltjába is.  Kérdeztem,  értenek –e az e- könyvhöz is. „Természetesen…”  A mélyre ható  kérdéseimtől megrémült  az eladó … Visszakozott és találóan azt válaszolta : legyek erőszakosabb  emailben …

Most itt tartok. Bizonyára sokan vannak, akik legálisan akarnak e-könyvet venni. Én egy ideig nem teszem.

Nézzük meg a tanulságokat:

–          Ne ígérjünk visszahívást, ha nem tudjuk teljesíteni.

–           Alakítsunk ki folyamatot a visszahívások ellenőrzésére… ( ha megrendelésre, ajánlatra , megkeresésre vonatkozik is)

–           Ne adjuk meg a válaszadás lehetőségét a rendszeradminisztrátornak kereskedelmi kérdésekben …

–           A jó kereskedő időnként magától is rátekint a reklamációkra, tanulhat belőle. A gyengeségek felismerésben van az erőnk..

A  titkosításról és a jelszókról a következőkben írok …

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.